تحلیل روز/

پشت پرده فروپاشی ائتلاف سعودی در یمن

پشت پرده فروپاشی ائتلاف سعودی در یمن
سه شنبه 14 آبان 1398 - 16:13

صفوف ائتلاف متجاوز به  یمن، به تدریج در حال فروپاشی است و شواهد و قرائن به خوبی نشان می دهد این ائتلاف رو به انحلال و تکه تکه شدن است که اگر تاکنون جدی به نظر می رسید اما با اعلام عقب نشینی اخیر نیروهای امارات و سودان  از جنگ یمن در حال عملی شدن است .

العالم- تحلیل روز

علیرغم مبهم بودن مواضع ابوظبی و خارطوم، برخی آن را تاکتیک هایی می دانند که هدف از ان کاستن از فشارها بر ائتلاف بین المللی با آغاز ششمین سالروز جنگ و محاصره ملت یمن است. به گفته سیاستمداران، این اقدام در کل بیانگر ناکامی نظامی و شاید سیاسی عربستان و ائتلافش باشد. فروپاشی این ائتلاف با عقب نشینی قطر و مغرب و سپس خودداری چندین کشور از مشارکت در جنگ زمینی آغاز شد و عربستان و امارات را به یافتن مزدوران و جنگجویان کرایه ای واداشت، که نیروهای سودانی از جمله آنان بودند که در این جنگ شرکت کردند و ائتلاف، آن را به عنوان گوسفند قربانی در بسیاری از جبهه ها ذبح کرد.

تصمیم عقب نشینی تدریجی نیروهای سودانی از جنگ یمن، با تاخیر زیادی انجام شد، و این تصمیم به ویژه پس از اقدام امارات در عقب نشینی نظامی و تنها گذاردن عربستان با نتایج حملات خود به یمن ، دیگر از اهمیت خاصی برخوردار نیست. تفاسیر مختلفی درباره همزمانی عقب نشینی نیروهای اماراتی و سودانی وجود دارد، برخی معتقدند عمرالبشیر رئیس جمهور برکنار شدهِ سودان، به عربستان بسیار نزدیک بود و به دستور ریاض نیروهای خود را بدانجا اعزام می کرد اما پس از کنار گذاردن وی، حمایت دولت کنونی سودانی قطع شد و دولت بعدی با فشار خارجی عربستان با قطع حمایتی که به بشیر می شد و هم چنین فشار داخلی یعنی درخواست های مردم سودان برای خارج کردن نیروها از یمن روبرو شد از سوی دیگر نظام کنونی سودان دریافت که کشورش در جنایت و تجاوز به مردم یمن دست دارد و باید در دادگاه های بین المللی پاسخگوی آن باشد.

برخی دیگر نیز معتقدند، امارات با عقب نشینی درصدد پیروز نشان دادن خود است در حالی که این تصمیم ناشی از خشم و مخالفت مردم یمن با حضور امارات و هم چنین نگرانی از حملات موشکی و پهپادی یمن به تاسیساتش و پیشرفت توان نظامی یمن و پیروزی در انجام عملیات ویژه در عمق عربستان است . در حالی که برخی آن را فریبکاری و تاکتیک ویژه ای بیش نمی دانند که امارات در صدد این است که نشان دهد دیگر آشکارا در جنگ یمن شرکت ندارد اما هنوز فرماندهان اماراتی از دور گروههای نظامی را در مناطق جنوب و ساحل غربی به دلخواه خود و در راستای تحقق اهدافشان مدیریت می کنند.

هر اندازه که درباره عقب نشینی امارات و سودان اختلاف نظر وجود داشته باشد ،اما ناظران معتقدند این مساله بیانگر سستی ائتلاف سعودی و شکست های این ائتلاف است و اینکه این ائتلاف غیر واقعی است و عربستان بر آن تسلط دارد و مشارکت سایر کشورها در آن فقط تجارت ریاض با این کشورهاست تا نشان دهد در این جنگ تنها نیست . شواهد نشان می دهد حتی امارات که می توان گفت تنها کشور شریک درائتلاف است، فقط به دنبال تحقق اهداف ویژه و آروزهای خود است .

برخی نیز نتیجه گیری می کنند که چنین تحولی، می تواند فشارِ دو برابری بر رژیم سعودی تحمیل کند زیرا امنیت ملی این کشور با حملات ویژه یگان موشکی و پهپادی یمنی به خطر افتاده است .

به نظر می رسد عملیات بزرگ "نصر من الله" در محور نجران و پیروزی های نظامی یمن موجب شده تا کشورهای شرکت کننده در ائتلاف متجاوز، در معادلات خود بازنگری کنند زیرا به این حقیقت رسیده اند که فقط شهروندان یک کشور از وطنشان حفاظت می کنند و سابقه نداشته جنگجویان مزدور در درگیری جدیت به خرج دهند.

علي الذهب

پربیننده ترین خبرها