فلسطین، لبنان، سوریه و ایران؛ چالش‌های تل‌آویو

فلسطین، لبنان، سوریه و ایران؛ چالش‌های تل‌آویو
سه شنبه 14 آبان 1398 - 12:35

در یک تحلیل صهیونیستی، نوار غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه و ایران چالش‌های امنیتی فوری در برابر دولت آینده این رژیم معرفی شد.

العالم - فلسطین اشغالی

«یاکوف لاپین» تحلیلگر امور راهبردی نظامی در منطقه غرب آسیا و از پژوهشگران مرکز «بیگن-سادات» در یادداشتی به چالش‌های پیش روی این رژیم پرداخت.

وی در این یادداشت که در سایت «میدا» منتشر شد نوشت: چالش‌های امنیتی فوری در برابر دولت آینده وجود دارد، این چالش‌ها از نوار غزه آغاز می‌شود، از کرانه باختری می‌گذرد، به لبنان می‌رسد و با سوریه و ایران تمام می‌شود. هر دولت اسرائیل ناچار خواهد بود در نهایت کار، تصمیم‌های سرنوشت‌ساز و فوری برای اداره چالش‌های مشابه در تمام این جبهه‌ها بگیرد.

این تحلیلگر صهیونیست برای تأکید بر گفته خود به عنوان شاهد مثال به اظهارات «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفته بود، دو جبهه شمالی (مرز با لبنان و سوریه) و جنوبی (مرز با غزه) واقعا متشنج است.

لاپین افزود: ارتش در یک لحظه طرح از پیش آماده شده را اجرایی خواهد کرد که از جمله آنها طرح ویژه جبهه شمالی است که تهدیدی امنیتی برای اسرائیل است؛ این طرح دو نقطه آغاز خواهد داشت: ایران که در سوریه مستقر شده و دوم طرح ایران و حزب‌الله برای دادن موشک‌های نقطه‌زن (به حزب‌الله) و استفاده از آنها علیه اهداف راهبردی در اسرائیل.

وی سپس نوشت، سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی در برهه اخیر «سلسله اقدامات ایران در تمام منطقه خاورمیانه و در رأس آن سوریه» را دنبال کرده و به همین دلیل ارتش این رژیم باید در آمادگی کامل در قبال جبهه سوریه باشد؛ دولت آینده رژیم صهیونیستی ناچار خواهد شد تصمیم‌های سرنوشت‌سازی درباره آینده استراتژیک «نبرد بین جنگ‌ها» بگیرد تا در برنامه‌های ایران اختلاف وارد کند.

تحلیلگر مذکور تصریح کرد: راهبرد آینده اسرائیل بر پایه پویشی است که سیستم امنیتی و نظامی آن را فرماندهی می‌کند تا هر عملیات علیه جبهه داخلی اسرائیل را خنثی کند زیرا اسرائیل نمی‌خواهد در برابر تلاش‌های ایران برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی تکمیلی در سوریه تسلیم شود همانگونه که درباره لبنان نیز به همین صورت است.

وی درباره نوار غزه هم نوشت، با اینکه حماس تلاش می‌کند جلوی تنش‌های امنیتی را بگیرد و مذاکرات با مصر و جامعه‌ بین‌المللی اداره دارد اما این جبهه نیز امروز کم‌ثبات‌تر شده است. در صورتی که این تلاش‌ها شکست بخورد درگیری با نوار غزه رخ خواهد داد .

لاپین در خصوص کرانه باختری هم گفت، علیرغم آنکه نیروهای صهیونیستی به شکلی گسترده در این منطقه حضور دارند و بازداشت روزانه فعالان فلسطینی مشاهده می‌شود اما وضعیت در این منطقه نیز متشنج است.

فارس

پربیننده ترین خبرها