نظرکده/

آیا طرف های لبنانی درخصوص نخست وزیری الصفدی به توافق می رسند؟

آیا طرف های لبنانی درخصوص نخست وزیری الصفدی به توافق می رسند؟
شنبه 25 آبان 1398 - 23:19

تشکل های سیاسی درباره انتخاب محمد الصفدی وزیر دارایی سابق به عنوان رییس کابینه جدید دولت توافق کردند؛ اما برخی دیگر دیدگاه های متفاوتی درباره معرفی کردن الصفدی به عنوان نخست وزیر داشتند؛ برخی این امر را مانوری از سوی سعد حریری برای تحمیل شرط های خود به منظور بازگشت به پست نخست وزیری دانستند.

العالم ـ لبنان

آیا زمان رایزنی در پارلمان، پس از اعلام نام الصفدی برای نخست وزیری، فرا رسیده است؟ در حالی که مردم لبنان با نخست وزیری الصفدی مخالفت دارند و با شخصیتی غیر از سیاستمداران فعلی اصرار و پافشاری می کنند.

ناظران سیاسی بر این باورند که مخالفت مردم لبنان با الصفدی به عنوان نخست وزیر سبب شد تا برخی اطلاعات از "بیت القصر" درز شود مبنی بر آنکه در این امر دخالت مستقیم ندارد و هنوز توافق و هماهنگی در این خصوص صورت نگرفته است.

برخی دیگر نیز می گویند که این اتفاق اخیر در لبنان و معرفی کردن برخی شخصیتها برای نخست وزیری در واقع مانوری برای محک زدن ملت لبنان و اطلاع از نظر آنهاست تا مشخص شود که این اتفاقات موجب خرسندی و آرامش آنها خواهد شد یا خیر؟

این ناظران همچنین می گویند که خروج سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان از سازش سیاسی، سبب خواهد شد تا محاصره مالی آمریکا علیه لبنان تشدید شود. در عین حال تشکیل دولت تکنوکرات به ریاست سعد حریری مغایر با قانون اساسی است.

برخی رهبران احزاب می گویند که ملت لبنان با الصفدی به عنوان نخست وزیر مخالف هستند و خواهان رییسی غیر از سیاستمداران موجود هستند؛ از این رو طبیعی است که واکنش نشان دهد. از سوی دیگر تشکیل دولت تکنوکرات کمکی برای نجات پرونده اقتصادی اجتماعی کشور خواهد بود.

نمایندگان پارلمان نیز معرفی الصفدی برای تصدی نخست وزیری را مساله ای عادی می دانند که در صورتی که مردم لبنان قانع نشوند می توان با رایزنی های پارلمانی شخص دیگری را انتخاب کرد.

نظر شما چیست؟

چه کسی برای تصدی نخست وزیری لبنان مناسب است؟

آیا معرفي الصفدی مانوری از سوی حریری برای تحمیل شرطهای خود برای بازگشت به نخست وزیری است؟

پربیننده ترین خبرها