تحلیل روز/

میان سیاست های واشنگتن و رژیم صهیونیستی؛ شهرک نشینان، فلسطین را غارت می کنند

میان سیاست های واشنگتن و رژیم صهیونیستی؛ شهرک نشینان، فلسطین را غارت می کنند
سه شنبه 28 آبان 1398 - 21:57

ناظران و دنبال کنندگان مساله فلسطین اعتقاد دارند، رژیم اشغالگر صهیونیستی به خاطر سیاست های خود و حمایت های آمریکا، بسیار بیشتر از آنچه که زمان امضای توافق اسلو آرزو داشت، موفقیت به دست آورده اند.

العالم- تحلیل روز

با کمی دقت می توان به درستی این گفته پی برد، زیرا مناطقی که توافق اسلو برای رژیم اشغالگر تعیین کرده بود بسیار کمتر از مناطق فعلی است و دلیل آن نیز، حمایت آمریکا و سرپوش گذاشتن بی وقفه بر جنایت های اشغالگران به ویژه جنایت شهرک سازی است. جای تعجب ندارد اگر دولت امریکا روزی بگوید شهرک سازی اسرائیل قانونی است و با قوانین بین المللی در تضاد نیست زیرا قوانین بین المللی برای آمریکا، فقط ابزاری برای حمله به دولت یا سرنگون کردن نظامی است که با سیاست های واشنگتن مخالف بوده و مانع رسیدن به اهدافش می شود. اما در خصوص رژیم صهیونیستی باید گفت قوانین بین المللی ، تصویب شده تا توسط این رژیم نقض شود و نقض آن برای رژیم، قانونی است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بارها و بارها به امکان قانونی بودن شهرک سازی اشاره داشته مثلا جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ بارها بدان افتخار کرده است کما اینکه دیوید فریدمن سفیر آمریکا در رژیم اشغالگر بارها به حق رژیم صهیونیستی به الحاق کردن مناطق فلسطینی اشاره کرده و حتی "گرینبلات" نماینده ترامپ در منطقه نیز ازموافقت کاخ سفید با آن خبر داد در مقابله با واقعیت برخورد امریکا با مساله شهرک سازی که کاملا آشکار نیز است، باید تاکید کرد نشان دادن هرگونه واکنش نباید موجب فراموشی این نکته شود که هر گونه گفت وگو و مذاکره و هر چاپلوسي برای امریکا که پشتِ اسرائیل است ،هرگز به نتیجه نخواهد رسید زیرا چندین دهه مذاکره و دیدار و نشست موجب شد تا رژیم اشغالگر صهیونیستی بیش از دو سوم خاک فلسطین را بدون اینکه یک قطره خون بابت آن بدهد، به چنگ بیاورد. بنابراین بازگرداندن این سرزمین باید عکس این سناریو باشد.

مهم تمرکز بر جزئیات شهرک سازی و عملیات غارت مناطق و اخراج ساکنان فلسطینی آن است اما مهم تر از آن تمرکز بر استراتژی بازستاندن این حق است این استراتژی باید بر گزینه مقاومت متمرکز شود که در مقابل نظریه مذاکره اثبات شده و مفیدترین راه ، برای مجبور کردن اشغالگران به پایان نقض حقوق و سلب اراضی فلسطین است انتشار بیانیه برای محکوم کردن خوب است اما مساله مهم تر حرکت و تلاش برای مقابله با واقعیت هاست زیرا اشغالگران بر اساس طرحی که تهیه کرده اند حرکت می کنند اما واکنش ها، فقط به صدور بیانیه منحصر است، بنابراین نشان دادن هرگونه واکنش عملی و نه زبانی مستلزم فعال کردن مقاومت در کرانه باختری و قدس است.

در اینجا باید یادآوری کرد، فعال کردن مقاومت در کرانه باختری از آنجائی اهمیت دارد که می تواند اشغالگران را به پایان نقض حقوق وادارکند و تقریبا همه اتفاق نظر دارند که رژیم اشغالگر از ملتهب شدن کرانه باختری بیش از بحرانی شدن وضعیت نوارغزه هراس دارد بنابراین حمایت از نیروهای مقاومت کرانه باختری و زمینه سازی برای اجرای عملیات علیه نیروهای اشغالگر، تهدیدی علیه شهرک سازی است و تاثیرات زیادی بر پایان شهرک سازی است و جلوگیری از تبدیل آن به روشی است که اشغالگران برای تسلط بر همه اراضی فلسطین با سرپوش گذاشتن های امریکا از ان استفاده می کنند.

حسين الموسوي

پربیننده ترین خبرها