یک خبر چند خط تحلیل؛

حمله ایران به همسایگان در خلیج فارس چرا؟

حمله ایران به همسایگان در خلیج فارس چرا؟
يکشنبه 3 آذر 1398 - 20:59

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • ژنرال مکنزی فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده در حاشیه نشست امنیتی منامه مدعی شد ایران اگرچه جسارت حمله به نیروهای امریکایی در منطقه را ندارد اما به همسایگانش در خلیج فارس حمله خواهد کرد!


تحلیل:

  • این ژنرال آمریکایی در حالی از حمله ایران به همسایگانش سخن می گوید و نسبت به آن هشدار می دهد که تمامی تلاش های گذشته آمریکا در خلال سه سال اخیر برای ایجاد اجماع بین المللی نظامی علیه ایران ناکام مانده است درصدر این تلاش ها می توان به ایجاد ناتوی عربی ناکام و اجماع بین المللی تامین امنیت دریایی و کشتیرانی که بنا بود حداقل با مشارکت 60 کشور صورت پذیرد اشاره کرد.
  • تاکید بر خطری موهوم به نام ایران در شرایط کنونی از سوی یک مقام نظامی آمریکایی و آن هم در حاشیه نشست به اصطلاح بین المللی امنیتی منامه که با تعداد انگشت شماری کشور برگزار شد موید آن است که این سخنان با هدف اهمیت دادن به این نشست و بزرگنمایی تلاش هایی از این دست صورت می پذیرد.
  • تاملی در کلام مکنزی همچنین نشان می دهد آمریکا اگرچه به شکلی رسمی به وجود 14 هزار نظامی آمریکایی در پایگاه های خود در قطر، سعودی، عراق، سوریه و ... اعتراف دارد اما همچنان میلی سیری ناپذیر به افزایش تعداد نیروهای خود در منطقه دارد. به بیان دیگر در حالی که در وعده های انتخاباتی ترامپ بازگرداندن سربازان امریکایی به کشورشان مطرح شده بود و همچنین ترامپ در سال گذشته و گفته بود: من پلیس منطقه نیستم اما آمریکا همچنان اصرار دارد با ایجاد تهدیداتی جدید و موهوم از یکسو افکار عمومی مردم آمریکا را برای استمرار بقا در منطقه خلیج فارس اقناع کند و از دیگر سو هزینه این استقرار و بقا را از جیب کشورهای منطقه تامین نماید.
  • اینکه عادل الجبیر دیروز تاکید کرد نظامیان امریکایی در منطقه خواهند ماند حکایت از آن دارد که در قالب تقسیم کاری معین پروژه استمرار حضور امریکا در منطقه و همچنین تعمیق و تقویت آن امری تمام شده میان این کشور و متحدان منطقه ایش است و ایراد چنین سخنانی تنها و تنها با هدف بازی با افکار عمومی صورت می پذیرد.
  • در کلام مکنزی ماجرای حمله چند ماه پیش به آرامکو رسما به ایران نسبت داده شد ایراد این اتهام بدون انکه سندی ان را تایید کند در راستای تقویت سناریوی "ایران هراسی" و به شکلی ویژه در منطقه صورت می پذیرد و جالب انکه فضای غالب روحی روانی حاکم برحکام برخی از کشورهای منطقه نیز -علی رغم انکه به شدت از بحران رهاشدگی از سوی آمریکا به ویژه بعد از سرنگونی پهپاد امریکا توسط ایرانیان رنج می برند- تشنه طرح و تبلیغ بر چنین مسائلی است.
  • مکنزی می گوید ایران با هدف شکستن تحریم های امریکایی به کشورهای همسایه اش حمله خواهد به نظر می رسد سوال بی پاسخ در کلام مکنزی آن است که مبتنی برچه ضرورتی ایران باید به جای معالجه علت به معلول ها و به اصطلاح "پادوهای تحریم امریکایی" علیه مردمش بپردازد؟

پربیننده ترین خبرها