جزییات سفر پنس به کردستان عراق از زبان یکی از رهبر اقلیم کردستان عراق

جزییات سفر پنس به کردستان عراق از زبان یکی از رهبر اقلیم کردستان عراق
دوشنبه 4 آذر 1398 - 16:18

یک رهبر سیاسی کردستان عراق گفت که مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا در سفر به اربیل، به رهبران کرد اطمینان داد که در صورت تغییر قانون اساسی عراق، امتیازات اعطا شده به کردها مندرج در این قانون تغییر نخواهد کرد.

العالم – عراق

این رهبر سیاسی کردستان عراق که خواست نامش فاش نشود افزود که پنس در این سفر شخصا و بدون حضور افراد با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت و گو کرد.

این مسئول ادامه داد که پنس با نیچروان بارزانی از حزب دمکرات کردستان عراق و رییس اقلیم، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم، قباد طالبانی از اتحادیه میهنی و مصطفی سید قادر از حرکت تغییر و معاون دوم رییس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.

وی خاطر نشان کرد که پنس به کردها گفت که آمریکا از آنچه آن را "سیطره ایران بر مراکز تصمیم گیری عراقی" خواند، بسیار نگران است و یادآوری کرد که این روند نمی تواند تا ابد استمرار یابد.

این شخصیت کرد نیز گفت که رهبران کرد به پنس گفتند که کردستان می بایست در زمینه روابطش با ایران و آمریکا نوعی توازن برقرار کند به این دلیل که با ایران دارای مرز مشترک است و به همین دلیل هر نوع دشمنی علنی، سبب ساز مشکلات سیاسی و امنیتی برای اقلیم خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد که پنس وعده داد حمایت و کمکهای اعطایی آمریکا به نیروهای پیشمرگه استمرار یابد و نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در صورت بروز هر نوع خطر برای کردستان عراق از این منطقه دفاع کنند به شرط آنکه کردستان عراق نیز با واشنگتن برای تامین منافع عالی آمریکا در این منطقه همکاری کند.

دفتر نخست‌وزیر عراق اخیرا با صدور بیانیه‌ای درباره جزئیات سفر معاون ترامپ به عراق اعلام کرد که این سفر با هماهنگی کامل دولت عراق انجام شده و هدف از آن بازدید این مقام آمریکایی از نیروهای کشورش در پایگاه عین‌الاسد در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش بود و از پیش توافق شده بود که وی پس از این بازدید عازم اربیل در منطقه کردستان عراق شود.

بر اساس این بیانیه، ظهر روز شنبه، عادل عبدالمهدی و پنس با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و طی این مکالمه معاون رئیس‌جمهور آمریکا بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه و افق‌های همکاری‌های مشترک تاکید کرد و دو طرف درباره تحولات جاری در عراق و تلاش‌های دولت برای اصلاح امور و پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان رایزنی کردند.

پربیننده ترین خبرها