مقام یمنی: دولت هادی خواهان پایان جنگ نیست

مقام یمنی: دولت هادی خواهان پایان جنگ نیست
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 14:50

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، دولت مستعفی یمن در بازگشایی فرودگاه صنعا سنگ‌اندازی می‌کند و از ترس قطع شدن کمک‌های مالی سعودی خواهان پایان جنگ نیست.

العالم - یمن

«هشام شرف» وزیر خارجه در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، احیای روند سیاسی در یمن نیازمند مذاکرات بیشتر است و دولت نجات ملی با فرستاده سازمان ملل در امور یمن و دیگر کشورها برای بازگشایی فرودگاه صنعا رایزنی می‍کند.

وی به شبکه «المیادین» گفت، «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل از گام‌هایی جدیدی برای احیای مذاکرات سیاسی سخن گفته است و صنعا از تمام تلاش‎ها برای حصول صلح استقبال می‌کند.

هشام شرف در ادامه تصریح کرد: دولت نجات ملی با گریفیتس و دیگر کشورها برای بازگشایی فرودگاه صنعا رایزنی می‌کند اما برادران ما وابسته به ائتلاف مانع می‌شوند و تلاش می‌کنند با ادامه بسته بودن فرودگاه صنعا به روی پروازهای هوایی بر رنج شهروندان بیفزایند؛ رسیدن به تفاهم با سعودی و امارات برای بازگشایی فرودگاه ممکن است اما دولت هادی تلاش می‌‎کند مانع این موضوع شود.

وی سپس گفت، دولت «عبد ربه منصور هادی» به کشورهای ائتلاف سعودی می‌گوید بازگشایی فرودگاه صنعا روند صلح را به تأخیر خواهد انداخت؛ این دولت از بیم آنکه کمک‌های مالی سعودی به آنها قطع شود، خواهان پایان جنگ نیست.

شرف تأکید کرد، محاصره ظالمانه یمن به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این و محاصره پنج ساله تا کنون فایده‌ای نداشته است.

وی ادامه داد، یمنی‌ها به ضربات ائتلاف سعودی علیه الحدیده پاسخ دادند و به تمام کسانی که به آنها حمله کنند، در هر زمانی که خود بخواهند پاسخ خواهند داد.

وزارت بهداشت یمن اخیرا اعلام کرد، ۳۲۰ هزار بیمار که نیازمند درمان در خارج از کشور هستند به دلیل بسته بودن فرودگاه صنعا این امکان را ندارند، حدود ۴۲ هزار نفر آنها فوت کرده‌اند که ۳۰ درصد را کودکان تشکیل می‌دهند.

مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» که خود را مرکزی مستقل می‌داند و گزارش‌های دوره‌ای درباره خسارت‌های جنگ یمن ارائه می‎دهد، اعلام کرد، تا کنون ۴۲۱۳۵ غیرنظامی در نتیجه بمباران مستقیم نیروهای ائتلاف کشته و زخمی شده‌اند. تعداد کشته شدگان غیرنظامی ۱۶۴۴۷ نفر است که در میان آنها ۳۶۷۲ کودک و ۲۳۳۷ زن وجود دارند؛ تعداد مجروحان و افرادی که دچار نقص عضو شده‌اند به ۲۵۶۸۸ نفر می‌رسد که ۳۸۵۶ نفر آنها کودک و ۲۶۸۹ نفر آنها زن هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها