تداوم اعتراضات و خلاء سیاسی؛ چشم انداز تحولات اخیر در لبنان چیست؟

تداوم اعتراضات و خلاء سیاسی؛ چشم انداز تحولات اخیر در لبنان چیست؟
پنج‌شنبه 7 آذر 1398 - 21:43

به نظر می رسد بحران تشکیل دولت جدید و توافق بر سر شخصی که مسئولیت تشکیل حکومت جدید لبنان را در اختیار داشته باشد، به گره کوری تبدیل شده است، برخی خواستار تشکیل دولت تکنوکرات هستند و برخی دیگر نیز از لزوم حضور دولتی تکنو-سیاسی بجای دولت تکنوکرات سخن می گویند و در عین حال اعتراضات در لبنان همچنان ادامه دارد.

العالم-نظرکده

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان هفته جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای دور آینده، نخست‌وزیر نخواهد شد و بنا به تعبیر رسانه‌ها توپ را در زمین «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور انداخت.

تا به این لحظه خبری از توافق درخصوص نخست وزیر آینده نیست و اعلام شده که که زمان رایزنی های نمایندگان پارلمان لبنان در این خصوص از بیست و چهار ساعت به چهل و هشت ساعت تمدید شده است و تکمیل هم‌فکری و فراهم سازی مقدمات لجستیکی در این خصوص دلیل این افزایش زمان بوده است و به نظر می رسد که رایزنی هایی با سعد الحریری درخصوص انتخاب نخست وزیر در صورت نپذیرفتن تشکیل دولت توسط وی صورت گرفته است.

یک مقام مسئول در جنبش امل لبنان فاش کرده است که گروه‌های سیاسی لبنانی تندرویی تأکید دارند که اعمال فشار درخصوص تشکیل دولت تکنوکرات سودی در پی نخواهد داشت.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد که مسئولان در جنبش امل معتقدند که بخش اعظمی از افراد وابسته به گروه های سیاسی که مسئول بحران کنونی در لبنان هستند، از مسئولیت شانه خالی کرده و یا پیش از این بحران کناره گیری کردند و "سعد الحریری" نخست وزیر همه دولت های اخیر بوده است و وی مسئولیت بزرگی را در خصوص بحران لبنان دارد و باید امروز موضع سازنده ای درخصوص همکاری با گروه‌های سیاسی دیگر برای نجات لبنان از بحران کنونی اتخاذ کند.

مقامات در جریان آزاد ملی لبنان در واکنش به تصمیم اخیر سعد الحریری در نپذیرفتن تشکیل دولت جدید لبنان تاکید کردند که وی به مسئولیت های خود عمل نمی کند چرا که وی همچنان بارزترین نماینده اهل تسنن در لبنان است و نباید از این مسئولیت شانی خالی کند و باید در تشکیل دولت جدیدی که نمایندگی مردم و سیاستمداران را دارد، ایفای نقش کند.

از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند که کناره گیری سعد الحریری از نخست وزیری در پاسخ به درخواست مردم لبنان صورت گرفته است، برخی ناظران معتقدند که شکاف عمیقی میان ملت و سیاستمداران لبنانی وجود دارد و نباید بر اساس ظواهر تصمیم گیری کرد و مطالبات مردم مطالباتی بنیادی هستند و مقابله با فساد در دستگاه سیاسی و اقتصادی لبنان مسئله ساده ای نیست.

نظر شما چیست؟

* حریری پس از نپذیرفتن مسئولیت تشکیل دولت جدید به کدام سو می رود؟

*کدام یک در نهایت بر لبنان حاکم خواهد شد؟ دولت تکنوکرات یا دولت تکنو-سیاسی ؟

* تحولات و اعتراضات اخیر در لبنان چه چشم اندازی را در بر دارد؟

پربیننده ترین خبرها