چرا سفرهای بن علوی بدون دستاورد شده است

چرا سفرهای بن علوی بدون دستاورد شده است
دوشنبه 11 آذر 1398 - 21:02

خبر:

وزیر خارجه عمان در سفر به تهران با وزیرخارجه و دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد.

تحلیل:

- درحالی که سنتا به عمان به عنوان کشوری بی طرف و عموما میانجی میان کشورهای منطقه وخارج از منطقه نگاه میشد مدتهاست که این "برند عمانی" ظاهرا رنگ باخته و بیشتر سفرهای او در چارچوب برخی رایزنیها خلاصه میشود. حداقل انتظار از سفر دوشنبه بن علوی به تهران ابراز نظر صریح وی در خصوص "ابتکار صلح هرمز" بود که ظاهراً جواب مثبت یا منفی از وزیر عمانی در این خصوص دریافت نشده است.

- بنظر می‌رسد هنوز کشورهای حاشیه خلیج فارس درخصوص این طرح ابتکاری به جمع بندی قطعی نرسیده باشند و یا حداقل آن است که حتی اگر برخی از آنها نظیر عمان و کویت نگاهی مثبت به آن داشته باشند ترجیح دهند تا به انتظار نشست شورای همکاری خلیج فارس درچند روز آینده در ریاض و حال و هوای حاکم بر این نشست بمانند.

- آنچه از دیدارهای امروز بن علوی رسانهای شده است نشان می‌دهد حداکثر پیام ایشان برای جمهوری اسلامی (اگر او را حامل پیامی تلقی کنیم) درخواست جهت برگزاری کنفرانسی جامع و فراگیر با شرکت کشورهای منطقه برای حل مشکلات باشد امری که هیچ گاه از ناحیه ایران رد نشده است و از دیگر سو حکایت از آن دارد که اعراب منطقه بنا بدلایل مختلف ترجیح می‌دهند همچون گذشته در قالبی همنوا و هم‌راستا با ایران طرف مذاکره و احیانا معامله شوند.

- شاید و شاید در میان اهداف سفر بن علوی بتوان گونه ای "نبض سنجی" از اوضاع ایران و نگاه‌های مسئولان جمهوری اسلامی به منطقه و جهان بعد از تحمل یکسال تحریم آمریکایی و البته تحولات اخیر در منطقه را نیز مورد توجه قرارداد. اگر چنین باشد بنظر می رسد حاصل گزارش بن علوی به طرف مقابل این خواهد بود که "در ایران در بر همان پاشنه سابق میچرخد"

پربیننده ترین خبرها