نظرکده/

اقدام غافلگیرکننده مراجع برای حامیان خرابکاران خارجی در عراق 

اقدام غافلگیرکننده مراجع برای حامیان خرابکاران خارجی در عراق 
يکشنبه 17 آذر 1398 - 19:32

تحلیلگران سیاسی معتقدند مراجع دینی با توصیه های خود به تظاهر کنندگان ،طرف های خارجی مداخله کننده در مسائل عراق را غافلگیر کردند.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند، آمریکا تلاش کرد تا نمونه انقلاب های رنگی را در عراق اجرا کند اما زمانی که از روشهای مسالمت آمیز برای رسیدن به اهداف خود ناکام ماند، تظاهرات را به خشونت کشاند..

پژوهشگران سیاسی معتقدند امریکا به دخالت نکردن مراجع در امور سیاسی امید بسته بود از این رو ستون اصلی که در برابر داعش ایستاده بود و مانع از اجرای طرح های امریکا شده بود، را هدف قرار داد.

اما مراجع به تظاهرکنندگان بر ادامه تظاهرات و دور کردن نفوذی ها و خرابکاران از سویی و به نیروهای امنیتی برای حضور مداوم در میادین تظاهرات برای حفظ امنیت و جلوگیری از هدف قرار گرفتن تظاهرکنندگان و جلوگیری از تکرار حوادث ناصریه و نجف از سوی دیگر توصیه کردند.

پژوهشگران سیاسی تاکید دارند هوشیاری مراجع و مداخله برای توجیه تظاهرکنندگان و محافظت آنان در برابر طرح های نفوذی ها و خرابکاران موجب ناکامی طرح های امریکا شد به گونه ای که به مرحله اختلاف افکنی داخلی روی آورد و منطقه حنانه محل سکونت مقتدی صدر را برای ایجاد برخورد میان تظاهرکنندگان و هواداران صدر هدف قرار داد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند هوشیاری مراجع و توصیه های آنان به تظاهرکنندگان این طرح را ناکام گذارد به گونه ای که مرجعیت صرف نظر از وابستگی هایشان؛ سوپاپ امنیت همه عراقی ها شد زیرا توصیه های مراجع ،موجب ادامه تظاهرات و ضرورت همکاری با نیروهای امنیتی و هم چنین دوری از نفوذی ها و خرابکاران شد.

پژوهشگران سیاسی معتقدند شعارهای تظاهرکنندگان در برخی از استان ها و در بغداد علیه امریکا و اسرائیل و عربستان موجب تغییر تاکتیک های کشورهای بیگانه دخالت کننده در مسائل عراق و کشاندن این کشور به سوی خشونت شد.

تحلیلگران سیاسی تاکید دارند مراجع عشایر نیز نقش برجسته ای در محافظت از تظاهرکنندگان و جلوگیری از کشتار آنان دارند وبه گونه ای که مراجع دینی در خطبه اخیر خود این نقش را ستودند.

نظر شما چیست ؟

آیا پس از توصیه های مراجع، حامیان افراد نفوذی و خرابکار رسوا شدند؟

نقش مراجع عشایر در حفاظت از تظاهرکنندگان چیست ؟

عاملان اصلی کشتار تظاهرکنندگان چه کسانی هستند؟

پربیننده ترین خبرها