توافق احزاب شرق سودان قبل از آغاز مذاکرات صلح «خارطوم» و «جوبا»

توافق احزاب شرق سودان قبل از آغاز مذاکرات صلح «خارطوم» و «جوبا»
دوشنبه 18 آذر 1398 - 18:40

سه حزب شرق سودان قبل از آنکه به مذاکرات صلح با «جوبا» وارد شوند، برای یکپارچگی و تقویت موضع خود در مذاکرات، یادداشت تفاهمی داخلی امضا کردند.

العالم - آفریقا

سه حزب سیاسی در شرق سودان، امروز و پیش آغاز مذاکرات صلح با «جوبا» (پایتخت سودان جنوبی)، یادداشت تفاهمی داخلی امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در بیانیه مشترک این سه حزب آمده است که سه حزب «مؤتمر البجا الکفاح المسلح»، «الجبهة الشعبیة» و «مؤتمر البجا» (معارض) برای تقویت کار مشترک و هماهنگی در محورهای گفت‌وگو که موضع مذاکره‌ای شرق سودان با جوبا را شکل می‌دهد،‌ یادداشت تفاهمی امضا کردند.

این یادداشت تفاهم در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی و با حضور «فکی علی اوهاج»، «الامین داوود» و «اسامه سعید» به ترتیب رئیس احزاب «مؤتمر البجا الکفاح المسلح»، «الجبهة الشعبیة المتحدة» و «مؤتمر البجا» امضا شد.

این سه حزب خواستار تضمین مشارکت مؤثر و عادلانه مردم شرق سودان در قدرت و در سطح ملی، منطقه‌ای و داخلی شدند.

چهاردهم اکتبر (۲۲ مهر ماه)، در جوبا مذاکرات صلحی میان دولت سودان و گروه‌های مسلح و با هدف دستیابی به صلح میان خارطوم و جوبا آغاز شد.

قرار است جوبا دهم دسامبر (پس فردا) شاهد دور جدید مذاکرات دو سودان باشد.

«سرنوشت دارفور (غرب)، سرنوشت کردفان جنوبی (جنوب) - نیل آبی (جنوب شرق)، سرنوشت شرق سودان و سودان شمالی» چهار محوری است که قرار است در این مذاکرات بحث و بررسی شود.

قرار بود این مذاکرات فردا سه (شنبه) آغاز شود اما دولت انتقالی در سودان شمالی حضور خود را به تعویق انداخت.

وبگاه خبری «العین» امارات گزارش کرد که هیأت سودان شمالی که قرار است به جوبا برود، شامل اعضایی از «شورای حاکمیتی» و کابینه است و حاضر است که وارد گفت‌وگوهایی شود که به صلح با سودان جنوبی منجر شود.

سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۸ آذر ۱۳۹۷) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود که سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین) به برکناری عمر البشیر و روی کار آمدن دولت انتقالی فعلی منجر شد که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات است.

پس از برکناری عمر البشیر تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلافات میان سودان جنوبی و شمالی نیز آغاز شده و این موضوع یکی از پرونده‌های مهم دولت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان شمالی است.

دولت انتقالی سودان شمالی ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) کار خود را آغاز کرده و قرار است ۳۹ ماه در قدرت باشد و این دوره با انتخابات سراسری، قدرت میان ارتش و ائتلاف «قوی اعلان الحریهة و التغییر» که اعتراضات مردمی را هدایت کرد، تقسیم شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها