علل تأخیر در تصویب قانون جدید انتخابات در عراق+فیلم

پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 16:24

پارلمان عراق، جلسه بعدی خود را به بعد از توافق بر سر جزئیات قانون جدید انتخابات موکول کرد. یک منبع پارلمانی گفت اختلاف های موجود عمدتا بر سر ماده 15 مربوط به متعدد یا واحد بودن حوزه های انتخاباتی هستند.

العالم - عراق

پارلمان عراق به دلیل اختلاف بر سر مساحت دوایر انتخاباتی در استان ها، نتوانست قانون انتخابات را به تصویب برساند؛ برخی فراکسیون ها خواستار تعدد دوایر انتخابات در استان ها بودند اما برخی دیگر خواستار واحد بودن این دوایر بودند به همین دلیل، رئیس پارلمان به منظور رسیدن به راه حل توافقی، به ناچار طرح قانون انتخابات را به کمیسیون حقوقی ارجاع داد.

ائتلاف سائرون در پایان جلسه تأکید کرد که اغلب گروه های سیاسی خواستار تعدد دوایر انتخاباتی هستند و کسی بالاترین رأی را به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد بود.

ائتلاف فتح هم به عنوان دومین فراکسیون پارلمانی پس از سائرون موافقت خود را با تعدد دوایر اعلام کرد مشروط بر اینکه تعیین تعداد نامزدها در هر شهر بر اساس تعداد جمعیت صورت گیرد و توجهی به نظرهای متفرقه نشود.

منابع پارلمانی تصریح کردند که کردها و برخی فراکسیون ها از استان های غربی با دایره واحد موافق هستند و تعدد دوایر را رد می کنند.

با وجود تصویب نشدن قانون انتخابات در این جلسه، نمایندگان تأکید کردند که گروه های سیاسی درباره بندهای قانون انتخابات و توافق کرده اند و این تأخیر به دلیل مسائل فنی پیش آمده است نه سیاسی.

پربیننده ترین خبرها