سرمایه‌گذاری یک میلیارددلاری چین در صنعت برق عمان

سرمایه‌گذاری یک میلیارددلاری چین در صنعت برق عمان
دوشنبه 25 آذر 1398 - 16:12

شرکت دولتی انتقال برق چین با خرید ۴۹ درصد سهام شرکت هولدینگ برق کشور عمان در قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار موافقت کرده که این بزرگترین سرمایه‌گذاری چین در عمان محسوب می‌شود.

العالم ـ آسیا

به گزارش فایننشال تایمز، این قرارداد نشانه‌ای از تلاش جدید بزرگترین شرکت یوتیلیتی جهان در جهت خریداری دارایی‌های مهمی در خارج از چین است.

شرکت انتقال برق چین روز دوشنبه اعلام کرد که این خرید که بدون شک بزرگترین سرمایه‌گذاری چین در عمان است، ‌ موجب ارتقای طرح "کمربند و جاده" چین - طرحی یک تریلیون دلاری و جنجالی برای ساخت و توسعه زیرساخت‌ها در گستره خشکی اوراسیا تا حواشی اروپا – خواهد شد.

این شرکت مستقر در پکن جزئیات مالی قرارداد خرید سهام شرکت برق عمان را اعلام نکرد اما افراد آگاه از موضوع می‌گویند که این شرکت چینی در حدود یک میلیارد دلار برای این خرید پرداخت خواهد کرد.

شرکت دولتی انتقال برق چین یکی از سرمایه‌گذارهای مهم خارجی چین محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۸.۴ میلیارد دلار برای هفت قرارداد خرید خارجی از جمله در یونان و برزیل هزینه کرد. این شرکت چینی همچنین کار بهره‌برداری از شبکه‌هایی در ایتالیا، پرتغال و استرالیا را در دست دارد.

اما تشدید نظارت‌ها و حساسیت‌ها درباره خریدهای خارجی چین موجب شد که میزان خرید خارجی این شرکت در سالهای اخیر کاهش یابد بطوری که بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار در خریدهای خارجی هزینه کرد.

به گزارش ایرنا، سرمایه‌گذاری جدید شرکت انتقال برق چین در عمان در حالی است که شرکت‌های چینی در ۱۰ سال گذشته تنها ۵۰ میلیون دلار در عمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت در سال جاری میلادی حدود ۳.۳ میلیارد دلار برای خریدهای خارجی هزینه خواهد کرد.

شرکت انتقال برق چین تاکید کرده که سرمایه‌گذاری در عمان بخشی از پروژه کمربند و جاده است. شرکت‌های چینی در چهارچوب این طرح بلندپروازانه اقدام به ساخت پل‌ها و بنادر مورد نیاز در کشورهای مختلف کرده‌اند اما منتقدان می‌گویند که چین با این سرمایه‌گذاری‌ها کشورهای فقیر را با بدهی‌های مالی رو به رو می‌کنند که قادر به بازپرداخت آنها نیستند.

پربیننده ترین خبرها