فرار رو به جلوی واشنگتن درخصوص برجام/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده مذاکره با ایران هستیم/ تحریم ها فعلا ادامه می یابد

فرار رو به جلوی واشنگتن درخصوص برجام/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده مذاکره با ایران هستیم/ تحریم ها فعلا ادامه می یابد
دوشنبه 25 آذر 1398 - 16:49

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش با نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و معاهده بین المللی برجام ، به صورت یکجانبه از آن خارج شده است،در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته که آماده مذاکره با ایران هستیم اما تحریم‌ها تا زمانی که تهران به طور جدی پای میز مذاکره بازگردد، ادامه خواهد یافت.

العالم ـ آمریکا

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه ۲۵ آذر) در پاسخ به پرسش الجزیره درباره اوضاع خلیج‌فارس خاطرنشان کرده، وضعیت پیچیده است اما [واشنگتن] روابط بسیار عالی با کشورهای عربی این منطقه دارد. این روند را می‌توان از سطح بالای حضور دیپلماتیک واشنگتن در اجلاس دوحه ۲۰۱۹ مشاهده کرد.
وی گفته که « نخستین بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنم. همچنین « استیون منوچین » وزیر خزانه‌داری، « ایوانکا ترامپ » مشاور رئیس جمهوری و « برایان هوک » نماینده رئیس جمهوری در امور ایران و شخصیت‌های دیگری در هیات آمریکایی در این اجلاس شرکت کردند. این نشانه اهمیت ویژه آمریکا برای روابطش با قطر است. مسائل زیادی وجود دارد که ما به عنوان دوست و همپیمان برای حل آن تلاش می‌کنیم.»

اورتاگوس همچنین در پاسخ به این پرسش که، ایران اقدامات آمریکا را مانور می‌داند، گفته، آنچه ما انجام می‌دهیم تلاش برای ایجاد تمایل در نظام ایران با هدف نشستن پای میز مذاکره است؛ همانگونه که ترامپ گفت، به دنبال توافقی بهتر با ایران است. به دنبال حل دیپلماتیک اختلافاتمان با ایران هستیم، نه دنبال جنگ... هفته گذشته زمانی که « ژئو وانگ » (از ایران) با موفقیت به آمریکا بازگشت من نیز مانند برایان هوک امیدوار بودم. همانگونه هوک و مایک پمپئو وزیر امور خارجه تصریح کردند ما آماده ادامه گفت‌وگوهای کنسولی با نظام ایران هستیم.

آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بازگردانده و حتی تحریم‌های جدیدی علیه آن وضع کرده است.

سعیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران اوایل ماه جاری در مصاحبه با وبگاه هلندی «اِن.آر.سی» با بیان اینکه برجام هم‌اکنون در شرایطی مانند «مراقبت‌های ویژه» قرار دارد، گفته بود: «می‌خواهم تأکید کنم که یکی از درس‌هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهرا اعمال تحریم‌های جدید بود. اگر قرار است چنین باشد، ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم. اینکه چطور را فعلا نمی‌توانم بگویم. دیگر درسی که گرفتیم این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد».

پربیننده ترین خبرها