نتایج نهایی رایزنی پارلمان لبنان با رئیس جمهور برای انتخاب نخست وزیر/ دیاب با 69 رای مامور تشکیل دولت شد

نتایج نهایی رایزنی پارلمان لبنان با رئیس جمهور برای انتخاب نخست وزیر/ دیاب با 69 رای مامور تشکیل دولت شد
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 19:01

منابع لبنانی از تداوم رایزنی ها برای انتخاب نخست وزیر این کشور، در بعد از ظهر امروز به وقت محلی لبنان در کاخ بعبدا خبر دادند که همچنان حسان دیاب پیشتاز است.

العالم - لبنان

رئیس‌جمهور لبنان رایزنی‌های بین فراکسیون‌های پارلمانی این کشور برای انتخاب نخست‌وزیر را به پایان برد و حسان دیاب با 69 رأی بیشترین آراء را به دست آورد.

عدم معرفی نامزد: ۴۳ رأی

فراکسیون المستقبل شامل ۱۸ نماینده به همراه حریری، و نیز تمام سلام و فراکسیون میانه روی مستقبل شامل نجیب میقاتی، جان عبید، نقولا نحاس و علی درویش. ۱۵ نماینده فراکسیون الجمهوریه القویه شامل آنطوان حبشی، انیس نصار، پیر بوعاصی، جان طالوزیان، جرج عدوان، جورج عقیص، جوزف اسحاق، زیاد الحواط، استریدا طوق، شوق الدکاش، عماد واکیم، فادی سعد، قیصر المعلوف، ماجد ادی ابی اللمع و هبی قاطیشه.

در ادامه فواد مخزومی رئیس حزب الحوار و نماینده مستقل پس از دیدار با عون به فردی رأی نداد و گفت: خواسته‌های مردم مشخص است و باید برنامه کامل و طرح نجات بخش وجود داشته باشد.

همچنین اسامه سعد دیگر نماینده مستقل هم به فردی رأی نداد. شامل روکز دیگر نماینده مستقل هم به احدی رأی نداد و اعلام کرد: حسان دیاب را نمی‌شناسم و به نامزدی که آنرا نمی‌شناسم رأی نمی‌دهم. اگر دولت تکنوکرات تشکیل دهد، وی را خواهم شناخت.

نعمت افرام نماینده مستقل هم به نامزدی رأی نداد و گفت: اوضاعی که در آن زندگی می‌کنیم خطرناک است و باید مردم را راضی کنیم. حسان دیاب لایق و پاکدست است ما میثاقیه در مکلف شدن آن وجود ندارد.

میشل المر در بعبدا حضور نیافت اما در نامه به عون اعلام کرد که به نامزدی رأی نمی‌دهد.

موافق حسان دیاب: ۶۹ رأی

ایلی الفرزلی، فراکسیون وفاداری به مقاومت با ۱۲ نماینده، حزب ملی با ۵ نماینده شامل فرید الخازن، طونی فرنجیه، استطفان الدویهی، فایز غصن و مصطفی الحسینی، فراکسیون قومی اجتماعی با سه نماینده شامل اسعد حردان، سلیم سعاده و البر منصور و فراکسیون اللقاء التشاوری شامل پنج نماینده ولید سکریه، فیصل کرامی، جهاد الصماد، عدنان الطرابلسی و عبدالرحیم مراد.

بعد از ظهر به وقت محلی هم جمیل السید نماینده مستقل به حسان دیاب رأی داد.

فراکسیون توسعه و آزادی شامل نبیه بری، انور الخلیل، علی حسن خلیل، علی خریس، محمد نصرالله، یاسین جابر، قاسم هاشم، علی عسیران، محمد خواجه، غازی زعیتر، علی بزی، میشل موسی، هانی قبیسی، ایوب حمید، عنایت عزالدین، ابراهیم عازار و فادی علامه به حسان دیاب رأی دادند.

ابراهیم عازار عضو این فراکسیون در سخنانی از بعبدا گفت: با وجود همه تلاش‌ها و پس از موضع سعد حریری و به منظور جلوگیری از خلاء به حسان دیاب رأی دادیم.

فراکسیون «لبنان قوی» شامل جبران باسیل، نقولا صحناوی، ابراهیم کنعان، ایلی الفرزلی، ادکار طرابلسی، جورج عطاالله، سلیم عون، زیاد أسود، سلیم خوری، سیمون ابی رمیا، روجه عازار، ادکار معلوف، الیاس بو صعب، الان عون، حکمت دیب، اسعد درغام، مصطفی حسین، انطوان بانو، میشال ضاهر هم به حسان دیاب رأی دادند.

باسیل رئیس این فراکسیون در سخنانی از بعبدا گفت: ما همه می‌دانیم که دولت پس از استعفایی که رخ داد، تنها راه حل است و مبدا تشکیل کابینه هم مکلف کردن فردی برای تشکیل آن است. ما به حسان دیاب رأی دادیم.

در ادامه فراکسیون ضمانة الجبل شامل طلال ارسلان، سزار ابی خلیل، ماریو عون و فرید البستانی هم به حسان دیاب رأی دادند.

ارسلان از کاخ بعبدا اعلام کرد: ما حسان دیاب رأی دادیم تا نخست وزیر شود و امیدواریم که این دولت خواسته‌های لبنانی‌ها را برآورده کند.

فراکسیون نمایندگان ارمنی شامل اگوب بقرادونیان، هاکوپ ترزیان و الکساندر ماطوسیان هم به حسان دیاب رأی دادند.

موافق نواف سلام: ۱۴ رأی

حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان شامل ۹ نماینده و فراکسیون الکتائب اللبنانیة شامل سه نماینده. نهاد المشنوق نماینده مستقل هم به نواف سلام رأی داد و گفت: نواف سلام را انتخاب کردم. باید جنبش مردمی هم در معرفی نخست وزیر و تشکیل کابینه سهیم باشد.

میشل معوض هم به نواف سلام رأی داد.

حلیمه قعقور: ۱ رأی

بولیت یاگوپیان نماینده مستقل به حلیمه قعقور برای نخست وزیری رأی داد و گفت: از یکسال و نیم خواهان کابینه کوچک و مستقل بوده ام. ما خواهان دولت تکنوکرات مستقل هستیم.

مهر

پربیننده ترین خبرها