داوود اوغلو به ریاست حزب آینده ترکیه برگزیده شد

داوود اوغلو به ریاست حزب آینده ترکیه برگزیده شد
جمعه 29 آذر 1398 - 08:43

"احمد داوود اوغلو" وزیر امورخارجه، نخست وزیر و عضو پیشین حزب حاکم؛ "عدالت و توسعه"،پنجشنبه شب به عنوان رییس حزب تازه تأسیس "آینده" انتخاب شد.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، داوود اوغلو در جلسه مؤسسّان این حزب که پنجشنبه شب پشت درهای بسته برگزار شد، موافقت تمامی اعضای ۱۳۲ نفره حزب آینده را به دست آورد و به عنوان نخستین رییس این حزب انتخاب شد.

داوود اوغلو پس از برگزاری جلسه تعیین ریاست حزب جمهوری در سخنانی مطبوعاتی گفت که هدف حزبش مشارکت در حیات سیاسی ترکیه و خدمت به مردم این کشور است.

وی جمعه گذشته (۲۲ آذرماه)در مراسمی در آنکار آغاز به کار رسمی حزب آینده را اعلام کرده بود.

تحلیلگران بر این باورند که تأسیس این حزب، موجب کاهش آرای حزب حاکم؛ عدالت و توسعه و انتقال این آرا به حزب تازه تأسیس می‌شود.

داوود اوغلو پیش تر عضو عدالت و توسعه بود و در دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به عنوان وزیر خارجه و نخست وزیر فعالیت کرد، اما سپتامبر گذشته (شهریور/ مهرماه) از حزب حاکم کناره‌گیری کرد.

وی در مراسم معرفی اعضای موسس و بیانیه حزبش اعلام کرده بود، نظام ریاست جمهوری در ترکیه موجب «پایین آمدن استانداردهای دموکراسی شده» و «ما از نظام پارلمانی حمایت می‌کنیم.»

حزب آینده نخستین حزبی است که توسط متحدان رجب طیب اردوغان تاسیس می‌شود.

«علی باباجان» وزیر پیشین امورخارجه و اقتصاد و معاون اسبق نخست وزیری ترکیه نیز گفته که به زودی حزب تازه‌ای تاسیس می‌کند.

رسانه‌های ترکیه پیش‌تر گزارش داده بودند که تلاش‌های اوغلو برای تاسیس حزب از حمایت ۳.۴ درصد مردم این کشور برخوردار است.

همچنین حدود هشت درصد نیز از اقدام باباجان برای تاسیس حزب حمایت کرده‌اند.

حزب عدالت و توسعه در ماه سپتامبر سال جاری روال رسمی برای اخراج داود اوغلو را آغاز کرد اما او بلافاصله از حزب کناره‌گیری کرد.

داوود اوغلو از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در دولت اردوغان، وزیر امور خارجه بود و پس از آن تا سال ۲۰۱۶ به عنوان نخست وزیر فعالیت کرد.

وی از تلاش‌ های اردوغان برای افزایش قدرت ریاست جمهوری حمایت نکرد و در پی آن، از نخست وزیری کنار گذاشته شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها