آغاز دور سوم مذاکرات «سد النهضه» در خارطوم

آغاز دور سوم مذاکرات «سد النهضه» در خارطوم
شنبه 30 آذر 1398 - 17:56

دور سوم مذاکرات مربوط به سد النهضه اتیوپی با مشارکت کمیته‌های فنی و وزرای آبیاری سودان، مصر و اتیوپی در خارطوم آغاز شد.

العالم - آفریقا

دور سوم مذاکرات مربوط به سد النهضه اتیوپی امروز شنبه در خارطوم پایتخت سودان با حضور ناظران وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک جهانی آغاز شد.

در این مذاکرات دو روزه، سه کشور به بیان دیدگاه‌های خود درباره قواعد مربوط به عملیات پر کردن آب سد و راه‌اندازی آن می‌پردازند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «یاسر عباس» وزیر آبیاری و منابع آبی سودان در افتتاحیه این جلسه ابراز امیدواری کرد که طرفین به دیدگاه مشترک برای حل اختلافات دست یابند.

این سومین نشست وزرای سه کشور با هدف دستیابی به توافقی برای حل اختلافات فیمابین بر اساس نتایج نشست وزرای خارجه این کشور در واشنگتن(اوایل نوامبر گذشته) است.

۶ نوامبر گذشته وزرای خارجه مصر، سودان و اتیوپی در واشنگتن بر سر برگزاری چهار دور نشست فنی توافق کردند که تا کنون یک نشست‌ اواسط همان ماه در آدیس‌آبابا و یک نشست دیگر در ۲ دسامبر جاری در قاهره برگزار شد و سومین نشست نیز هم اکنون در خارطوم در حال برگزاری است و پس از آن نشست چهارم در آدیس‌آبابا برگزار خواهد شد.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است اما نخست‌وزیر اتیوپی ضمن تأکید بر گفت‌وگو برای حل اختلافات با مصر درباره سد النهضه گفت که اگر اتیوپی مجبور به جنگ شود، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها