مردم کرواسی امروز پای صندوق های رای می‌روند

مردم کرواسی امروز پای صندوق های رای می‌روند
يکشنبه 1 دی 1398 - 10:08

مردم کرواسی در هفتمین دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سال ۱۹۹۱ میلادی، امروز (یکشنبه یکم دی ماه) به پای صندوق‌های رای می‌روند.

العالم ـ اروپا

انتخابات ریاست جمهوری کرواسی در بیش از ۶ هزار و ۳۵۰ حوزه رای‌گیری از هفت صبح امروز به مدت ۱۲ ساعت برگزار می‌شود.
۱۱ نفر از احزاب سیاسی و غیر حزبی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره شرکت کرده‌اند.
براساس اطلاعیه کمیسیون انتخابات کرواسی در این دور از انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به سه میلیون و ۷۷۰ هزار نفر می‌توانند رای دهند.
« کولیندا گرابار کیتاروویچ » رئیس جمهوری کنونی کرواسی که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۵ برای این مسند انتخاب شد،‌ امروز نیز با دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور به رقابت می‌پردازد.

براساس نظرسنجی انجام شده که رسانه‌های کرواسی درباره آن گزارش داده‌اند، « گرابار کیتاروویچ » ۳۵ درصد آرای را به خود اختصاص خواهد داد.
«زوران میلانوویچ» از حزب سوسیال دموکراتیک از رقیبان اصلی رئیس جمهوری کنونی به شمار می‌رود. او حقوقدان و سیاستمداری است که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی نخست‌وزیر کرواسی بود.
براساس نظرسنجی‌ها، او ۲۴.۹ درصد آرای مردم را در انتخابات ریاست جمهوری کسب خواهد کرد.

« میروسلا شکورو » از نامزدهای غیر حزبی نیز براساس این نظرسنجی ۵.۱ درصد آرا را به دست خواهد آورد.

اگر هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی در دور نخست انتخابات نتوانند بیش از ۵۰ درصد از آراء را بدست آورند، در آن صورت دو نامزد انتخاباتی که بیشترین آرای مردم را به خود اختصاص داده‌اند در دور دوم برای احراز مقام ریاست جمهوری به رقابت می‌پردازند. دور دوم انتخابات پنجم ژانویه( ۱۵ دی ماه) برگزار خواهد شد.

دوره ریاست جمهوری در کرواسی پنج سال است و براساس قانون اساسی، هیچکس نمی‌تواند بیش از دو دوره متوالی برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس قوانین کرواسی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند از طرف حزب سیاسی و یا نهادهای شهروندی مستقل انتخاب و با جمع‌آوری ۱۰ هزار امضا از شهروندان، در رقابت‌ انتخابات شرکت کنند.
عزل و نصب نخست‌وزیر، دستور برگزاری همه‌پرسی، اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی، فرماندهی کل نیروهای مسلح، عفو عمومی، اعطای نشان‌های دولتی، اعلان جنگ و صلح و دریافت استوارنامه‌های سفیران کشورهای خارجی از مسئولیت‌های رئیس جمهوری این کشور به شمار می‌رود.
رئیس جمهوری در سیاست خارجی نفوذ دارد و فرمانده کل قواست اما اداره کشور به طور عمده در دست نخست‌وزیر است.

کرواسی یکی از ۶ جمهوری یوگسلاوی سابق است که بدنبال بروز تحولات بلوک شرق در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد و در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا ملحق شد.
این کشور با جمعیتی بیش از چهار میلیون و ۴۵۳ هزار نفر و مساحت ۵۶ هزار و ۵۴۲ کیلومتر مربع در جنوب مرکزی اروپا واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال غربی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرقی با مونته‌نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها