حذف اپلیکیشن جاسوسی اماراتی از گوشی های اپل و گوگل  

 حذف اپلیکیشن جاسوسی اماراتی از گوشی های اپل و گوگل  
سه شنبه 3 دی 1398 - 11:54

نرم افزار رایج توتوک که توسط امارات بر روی سیستم عامل های اپل و گوگل  برای جاسوسی از زندگی شهروندان اماراتی طراحی شده، حذف شد.

العالم - جهان اسلام

روزنامه "نیویورک تایمز" روز شنبه گزارشی درباره پیام رسان توتوک منتشر کرد که به دولت امارات امکان کنترل گفت وگوها و فعالیت ها و جزئیات دیگری از زندگی افرادی که این نرم افزار را نصب کرده اند را می دهد.

شرکت "اپل" در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از حذف توتوک از اپلیکیشن "اپ استور " و گوگل نیز از حذف آن از اپلیکیشن " پلی استور" خبر داد.

به گفته نیویورک تایمز، نرم افزار توتوک که مورد استفاده میلیون ها شهروند اماراتی و کشورهای مجاور است طراحی شده تا وسیله ای امن و راحت برای ارسال پیام ها و ویدئوها در کشورهایی باشد که از خدمات مشابه محروم هستند.

در این گزارش آمده، برخی مسئولان نهادهای اطلاعاتی امریکا و کارشناس مسائل امنیتی به این نتیجه رسیدند که دولت امارات از این نرم افزار برای کنترل شهروندان و جاسوسی استفاده می کند.

پاتریک واردل کارشناس مسائل امنیتی در یک وبلاگ نوشت: توتوک بخشی از یک فرایند کنترل گروهی است که ترجیحا تصویر روشنی از گروه زیادی از ساکنان کشور را نشان می دهد.

وی افزود: این نرم افزار پس از دادن خدمات رایگان برقراری تماس و ارسال پیام در کشوری که خدماتی مانند اسکایپ و واتساپ در آن ممنوع است با استقبال زیادی روبرو شد هم چنین انتشار نظراتی در تایید این نرم افزار که به نظر تقلبی می آمد و در شهرت یافتن آن سهم داشت.

واردل گفت : توتوک کاربران گوشی های آی فون و گوشی های دارای سیستم عامل اندروید را برای دست یافتن بر موقعیت مکانی و گفت وگوهای موجود در گوشی های آنان ،فریب می دهد.

وی نوشت :این نرم افزار می تواند به لیست اطلاعات کاربران و گفت وگو های وی و موقعیت مکانی وی دست یابد.

واردل گفت : توتوک نیز مانند برنامه مورد اعتماد آژانس امنیت ملی آمریکا " بالک کالکشن " بلکه بسیار گسترده تر قادر به جمع آوری اطلاعات است.

وی افزود: اینکه بدانی چه کسی با چه کسی و درباره چه چیزی سخن می گویند می توانی به گرایشات افراد مشخص و اهداف انان پی ببری .”.

توتوک در توضیحات روز دوشنبه خود به ادعاهای جاسوسی هیچ اشاره ای نکرد اما گفت: به دلیل مشکلات فنی ارسال پیام ها موقتا در گوگل و اپل مقدور نیست .

بیانیه توتوک اعلام کرده : کاربران فعلی توتوک می توانند بدون قطعی از خدمات ما بهره مند شوند، به کاربران جدید نیز اعلام می کنیم با گوگل و اپل در صدد حل این مشکل هستیم توتوک گفت : این نرم افزار در پایگاه اینترنتی و درمغازه های فروش گوشی های هوشمند سامسونگ، هواوی، شیائومی و اوپو قابل نصب است .

پربیننده ترین خبرها