العالم - ایران
انوشیروان محسنی بندپی، در حاشیه نشست خبری سخنگوی دولت، در جمع خبرنگاران افزود: ۳۳ درصد منبع آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی و ۲۸ درصد دیگر متعلق به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست.
وی یادآورشد: سهم آلایندگی فرودگاه ۰.۲، راه آهن، ۰.۲، پایان های اتوبوسرانی ۲.۳، سیستم های گرماشی خانگی، تجاری و اداری ۲.۳، نیروگاه ها ۱۲.۱، پالایشگاه ۴.۴ و صنایع ۱۷.۸ درصد ارزیابی شده است.
محسنی بندپی اظهارداشت: بر اثر تغییبرات اقلیمی، با پایداری هوا و عدم وزش باد و بعدا تغییرات جوی ناگهانی مواجهیم و این مختص به تهران و ایران نیست و یک پدیده جهانی محسوب می شود.
استاندار تهران گفت: در همین زمینه، در آذر و دی امسال با پدیده وارونگی هوا در این استان مواجه بودیم.
محسنی بندپی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی در امر پیشگیری مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است و از همین رو بر روی موضوع کاهش آلاینده ها و کنترل آن با سختگیری عمل می کند.
وی افزود: سازمان هواشناسی پایداری شرایط جوی، نوزیدن باد و افزایش غلظت آلاینده ها را در سطح کلانشهرها پیش بینی کرده است و از همین رو موضوع تعطیلی مدارس استان تهران تا پایان هفته جاری به غیر از شهرستان های فیروزکوه و دماوند مصوب و اعلام شد.
استاندار تهران گفت: از سوی دیگر، تمامی دستگاه های دولتی را مکلف کرده ایم که نسبت به دادن مرخصی به والدینی که کارمند باشند، هیچ محدودیتی قائل نباشند و تا در صورت تمایل از این فرصت برای خروج از تهران و سفر به شهرهایی با آلودگی کمتر استفاده کنند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر تکلیف شده است که تمام نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه های عمده که از سوخت مایع مانند مازوت و گازوئیل استفاده می کنند، تغییر سوخت به گاز شهری داشته باشند و در صورتی که کمبود داشته باشیم به صورت موقت فعالیت آن بخش مربوطه را تعطیل و از این فرصت برای تعمیرات و اصلاح خط تولید استفاده کنند.
محسنی بندپی اظهار داشت: وزارت نفت نیز تمهیداتی اتخاذ کرد که کارخانه سیمان تهران که روزی ۸۰۰ لیتر سوخت کوره یا مازوت استفاده می کند، از این پس سوخت گاز مایع استفاده کند.
استاندار تهران گفت: سوخت نیروگاه منتظرالقائم ملارد هم گازوئیل است که بناست تبدیل به گاز مایع شود و در صورت ممانعت فعالیت آن متوقف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری ها مکلف شده اند که فعالیت های عمده عمرانی را که ذرات معلق در هوا منتشر می کند، متوقف سازند.
محسنی بندپی ادامه داد: پلیس راهور تهران بزرگ، شرق و غرب استان تهران نیز مکلف شده اند که از تردد وسایل نقلیه دودزا جلوگیری کنند.
استاندار تهران با بیان اینکه ۱۰.۱ درصد آلودگی هوای این استان بر عهده موتورسیکلت هاست، گفت: عمر ۸۰ درصد این موتورسیکلت ها بیشتر از عمر استاندارد گذشته است و اکنون هر یک از این دستگاه ها به اندازه هفت خودروی سمند آلایندگی دارند.
وی اضافه کرد: دستگاه های دولتی نیز مکلف شده اند خودروهای خود را در اختیار حمل و نقل عمومی قرار دهند تا از آن برای ترغیب و تشویق شهروندان برای استفاده کمتر از خودروی شخصی استفاده شود.
محسنی بندپی ادامه داد: شهرداری تهران نیز مکلف شده است که حداکثر توان اتوبوسرانی و متروی خود را برای جابجایی شهروندان به کار گیرد.
استاندار تهران سیاست دولت را شفاف سازی تمامی مباحث خواند و گفت: از همین روست که بابت حفظ سلامت جامعه و رعایت سیاست شفافیت تمام اطلاعات مربوط به آلودگی هوا اعلام و منتشر می شود.
وی به برنامه های بلند مدت دولت برای کنترل آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران اشاره کرد و افزود: استفاده از سوخت یورو۵، شناسنامه دار کردن سه میلیون موتورسیکلت موجود در این استان و نوسازی حمل و نقل عمومی از جمله این سیاست هاست.
محسنی بندپی یادآورشد: ۸۱ درصد موتور سیکلت ها، ۷۳ درصد اتوبوس ها و ۶۰ درصد کامیونت های این استان فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.