یک خبر چند خط تحلیل/

هذیان گویی آمریکایی ها؛ نتیجه رزمایش مشترک اقیانوس هند

هذیان گویی آمریکایی ها؛ نتیجه رزمایش مشترک اقیانوس هند
شنبه 7 دی 1398 - 20:07

العالم _ آمریکا

خبر:

  • توماس مودلی وزیر موقت نیروی دریایی امریکا گفت: "به رغم آرامش نسبی، ایران ممکن است در آینده دست به "اقدامات تحریک آمیز" در تنگه هرمز و دیگر مناطق بزند. هیچ نشانه ای دال بر تغییر در رویکرد رهبران ایران و نیز نشانه ای حاکی از آنکه آنها اقدامات پیشین خود را متوقف خواهند کرد، وجود ندارد؛ مگر آنکه نظام تغییر کند".

تحلیل:

  • روشن است که این مسئول آمریکایی از رزمایش عظیم ایران با چین و روسیه درمنطقه ای که امریکا گمان می کرد برای همیشه در اختیارش قرار دارد، سخت به خشم آمده است؛ از این رو به هذیان گویی روی آورد.
  • مساله دیگری که باعث شد، این مسئول آمریکایی اینگونه هذیان بگوید، آن است که ایران برخلاف میل ترامپ توانست از "انزوایی" که امریکا گمان می کرد علیه ایران اعمال کرده است، خارج شود.
  • همچنین آنچه که بر پرت و پلا گویی این مقام مسئول امریکایی افزود، این بود که رزمایش منطقه دریای عمان و اقیانوس هند زمینه را برای یک ائتلاف نظامی میان قدرت های بزرگ منطقه ای و بین المللی را فراهم می کند و این برخلاف ائتلاف آمریکا با دست نشاندگانش درمنطقه است که بنا به دیدگاه اکثر ناظران، این ائتلاف هیچ گاه شکل نخواهد گرفت.
  • در اظهارات این مسئول آمریکایی نوعی وحشت افکنی وجود دارد تا جیب ثروتمندان خلیچ فارس بیش از پیش خالی شود. در هر صورت این اقدامات برای بالا بردن شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بسیار ضروری است.
  • نکته جالب توجه آن است که ثروتمندان خلیج فارس با آنکه می دانند که اظهارات آمریکا درباره "تهدیدات ایران" وهم و خیالی بیش نیست، مانند توهم دست داشتن ایران در حمله به آرامکو، با این حال شاهد هستیم که ثروتمندان خلیج فارس، در عملیات باج گیری پنهانی، اجازه ورود 14 هزار نظامی آمریکایی به کشورشان را می دهند.
  • هذیان گویی مودلی تا بدانجاست که تاکید می کند اطلاعات استخباراتی وجود ندارد که نشان دهد ایران قصد انجام "اقدامات تحریک برانگیز" در منطقه را دارد!
  • مودلی با این حال اعتراف کرد که آمادگی نظامی ناوهای امریکایی و در راس آنها ناوهای هواپیما بر، در مقابله با ایران کاهش یافته است. همچنین این امر توجه وزارت نیروی دریایی آمریکا را از مقابله با چین نیز منحرف می کند.
  • در نهایت باید گفت مساله تغییر نظام اسلامی در ایران، رؤیایی است که ملت ایران از 40 سال تاکنون آن را به کابوسی برای رؤسای کاخ سفید تبدیل کرده است؛ ملت ایران این رؤیای آمریکایی ها را برای همیشه به خاک سپرد.

پربیننده ترین خبرها