2019 سالی پر از حوادث سیاسی در تونس+فیلم

پنج‌شنبه 12 دی 1398 - 08:51

تونس در سالی که گذشت حوادث متعددی را از سر گذراند که مهمترین آن، درگذشت باجی قاید سبسی، رئیس جمهور این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بود. در این انتخابات قیس سعید، پیروز شد.

العالم - تونس

در نخستین ماه های سال 2019 به دنبال مخالفت دولت تونس با درخواست افزایش حقوق، با فراخوان اتحادیه کل مشاغل، مردم این کشور دست به اعتصاب های گسترده ای در بخش های دولتی زدند.

اما این شرایط دشوار مانع از آن نشد که تونس میزبانی کنفرانس سران عرب را در اواخر مارس بر عهده بگیرد. در پایان این کنفرانس تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم شد.

فضای حزبی این کشور نیز شاهد تغییر و تحولات گسترده ای بود؛ یوسف الشاهد، نخست وزیر این کشور اقدام به تأسیس حزب جدیدی به نام "تحیا تونس" شد.

در ماه می نیز جبهه خلق اپوزیسیون به دلیل درگیری های داخلی دچار انشعاب شد.

در اوایل ماه ژوئن تونس به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت بین الملل انتخاب شد، اما در اواخر همین ماه دو حادثه تروریستی در یک ساختمان امنیتی و یک پاسگاه پلیس در پایتخت به وقوع پیوست.

در تابستان حوادث مهمی در این کشور رخ دادند که مهمترین آنها درگذشت باجی قاید سبسی، رئیس جمهور این کشور در 25 ژوییه بود. پس از درگذشت وی بر اساس قانون اساسی، رئیس پارلمان این کشور یعنی محمد ناصر به عنوان جانشین وی منصوب شد.

درگذشت رئیس جمهور، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را امری اجتناب ناپذیر کرد. این انتخابات طی سه مرحله با موفقیت برگزار شد. در دور اول، قیس سعید، نامزد مستقل و نبیل القروی، رئیس حزب "قلب تونس" به دور دوم راه یافتند.

در ششم اکتبر نیز انتخابات پارلمانی برگزار شد. در این انتخابات جنبش النهضه با کسب 45 کرسی از مجموع 217، پیروز شد. در همین ماه قیس سعید، نامزد مستقل هم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید.

جنبش النهضه که در انتخابات پارلمانی به بیشترین کرسی و ریاست پارلمان دست یافته بود، "حبیب الجملی" را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.

با شکست مذاکرات پیچیده و دشوار بین احزاب، الجملی اعلام کرد که قصد دارد کابینه مستقل تکنوکرات تشکیل دهد.

با تشدید کشمکش احزاب، چنین به نظر می رسید که تشکیل کابینه با دشواری های بسیار مواجه خواهد شد.. این در حالی است که مردم به امید بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی، منتظر تشکیل کابینه جدید بودند.

پربیننده ترین خبرها