وزیر خارجه درسایه انگلیس:

بی‌ملاحظگی ترامپ انگلیس را هم به خطر انداخته است

بی‌ملاحظگی ترامپ انگلیس را هم به خطر انداخته است
يکشنبه 15 دی 1398 - 16:41

وزیر خارجه در سایه انگلیس ضمن اعتراض به عدم مشورت آمریکا با این کشور پیش از ترور سردار سلیمانی گفت، این اقدام واشنگتن، منافع انگلیس را نیز به خطر انداخته است.

العالم - اروپا

«امیلی تورن‌بری» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس روز یکشنبه گفت، دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، انگلیس را هم به خطر انداخته است.

تورن‌بری در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت: «ما باید به این اتفاق اهمیت دهیم. ما باید مسئولیت خود به عنوان یک بازیگر بین‌المللی را در نظر بگیریم ولی نخست‌وزیر در جای دیگری در حال تفریح است».

وی افزود: «این اقدام (ترور سردار سلیمانی) نه‌تنها جهان را به مکان امن‌تری مبدل نکرده است بلکه آن را به سمت جنگ سوق داده است. این اتفاق به این دلیل در حال وقوع است که رئیس‌جمهور [ترامپ] بی‌ملاحظه است و به این‌که چه کاری انجام می‌دهد فکر نمی‌کند».

او در ادامه گفت: «از دید من کاملاً روشن است که ایرانی‌ها حمله متقابلی را انجام خواهند داد و چنین چیزی بدین معنا است که منافع ما، مردم ما و نیروهای ما نیز در خطر هستند. ممکن است حمله‌های بیشتری به نفتکش‌ها صورت گیرد. ما نیروهای مسلحی را نیز در عراق داریم که [در برابر این حمله‌ها] آسیب‌پذیر هستند. همچنین غیرنظامیان و سفارت‌هایی در منطقه داریم که همگی آسیب‌پذیر هستند و او حتی قبل از تأیید دستور ترور به ما خبر نداد».

تورن‌بری در محکومیت این اقدام دولت آمریکا گفت: «آن‌ها حاکمیت عراق را نقض کردند و فرمانده نیروهای دفاعی ایران را به قتل رساندند. اکنون عراقی‌ها چگونه باید به این اقدام پاسخ دهند؟ فشار بزرگی بر روی عراقی‌ها وجود دارد که نیروهای آمریکا و انگلیس و سایر کشورها را که به نابودی داعش کمک کردند بیرون کنند. خروج این نیروها منطقه را بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر می‌کند».

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگی جدید در خاورمیانه وجود دارد گفت: «بله و من معتقدم نکته همین‌جا است. آن‌چه باید اکنون به روشنی اعلام کنیم این است که نمی‌خواهیم در آن نقشی داشته باشیم».

با این حال بر خلاف عقیده تورن‌بری، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه دولت انگلیس امروز در مصاحبه با همین شبکه تلویزیونی گفت موضع لندن و واشنگتن در خصوص ترور سردار سلیمانی یکسان است. وی از تصمیم آمریکا برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی دفاع کرد اما هشدار داد که جنگ تنها به تروریست‌ها کمک می‌کند.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

فارس

پربیننده ترین خبرها