تحلیل روز/

ابعاد و عواقب ترور سپهبد سلیمانی برای ترامپ

ابعاد و عواقب ترور سپهبد سلیمانی برای ترامپ
يکشنبه 22 دی 1398 - 18:27

ترور سپهبد سلیمانی توسط دولت ترامپ، و پاسخ انتقام جویانه ایران عواقب بی شماری برای ترامپ در بر داشته است.

العالم-تحلیل روز

همگان اذعان دارند که حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه آمریکا یک اقدام استراتژیک با اهداف از پیش تعیین شده بود، از سوی دیگر حالت آشفته ترامپ در زمان ارائه سخنرانی رسمی درواکنش به حمله انتقام جویانه ایران و اظهارنظرها درخصوص استعمال ماده مخدر آدرال ( آدرال به عنوان مواد مخدر برای سرخوشی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد) توسط ترامپ پیش از این سخنرانی، نشانگر مسائل پنهان در دستگاه آمریکا است که رفته رفته در طول زمان هویدا می شود.

ترامپ از ابتدا رویکرد اعمال تحریم علیه ایران را اتخاذ کرد و بارها نیز تاکید کرده است که این رویکرد بهترین گزینه واشنگتن برای مقابله با ایران است والبته آشکارا تهدید کرد که درصورتی هر حمله ای به نظامیان آمریکا از سوی تهران، واشنگتن به شکل غیر مناسبی به آن پاسخ خواهد داد( که البته این کار را نکرد) بنابراین اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا تنها به این معناست که کاخ سفید پیام حمله انتقام جویانه ایران را که افزایش تنش ها به نفع هیچ کس و بویژه آمریکایی ها نخواهد بود را به خوبی دریافته است.

از سوی دیگر تصمیم آمریکا درخصوص اتخاذ تصمیم ترور سپهبد سلیمانی و المهندس، پیش زمینه ها و همچنین ابعاد مختلفی دارد.

گزارش های آمریکایی حاکی از آن است که ترامپ تاکید کرده است که اتخاذ چنین تصمیمی به دنبال اعمال فشار برخی از اعضای سنای آمریکا و مشخصا سناتور"لیندسی گراهام" بوده است.

گراهام تنها کسی بود که از اظهارات ترامپ در واکنش به حمله انتقامجویانه جمهوری اسلامی ایران اظهار خشنودی و حمایت کرد، آشکار است که لیندسی گراهام در اول صف جمهوریخواهان تندرویی است که از حامیان و ایده پردازان سرنگونی حکومت ها در ایران، لیبی و ونزوئلا هستند.

گزارش ها حاکی از آن است که گراهام و دیگر اعضای سنا به ویژه "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا جهت ترور سپهبد سلیمانی به ترامپ فشار آوردند، چرا که ترامپ اطلاعات کافی درخصوص ترور سپهبد سلیمانی و اهمیت نقش وی در مقابله با داعش و دیگر گروه های تروریستی نداشت.

اعمال فشار بر روی ترامپ جهت ترور سپهبد سلیمانی از سوی گراهام، مک کانل و دیگران صرف نظر از مسأله استیضاح ترامپ در کنگره صورت گرفت، درواقع مرحله آتی پرونده استیضاح ترامپ قرار است در سنا که اکثریت جمهوری خواه بر آن حاکم هستند انجام گیرد و از همین روست که گراهام و هم سلکی هایش ترامپ را فریفتند که ترور سپهبد سلیمانی فشارهایی که به دنبال تلاش دموکرات ها علیه کاخ سفید اعمال می شود را کاهش خواهد داد و این امکان را برای گراهام و مک کانل فراهم می کند که با دست بازتری برای حمایت از ترامپ در مقابل برکناری ترامپ، تلاش کنند.

اما به نظر می رسد که این طرح بیش از آن که بر پایه برنامه ریزی و اصول خاصی باشد، نشأت گرفته از کینه توزی است که نتیجه عکس داشته است، چنانکه حلقه فشار علیه ترامپ تنگ تر شده و وی به دروغ پردازی درخصوص انگیزه جنایت ترور شهید سلیمانی متهم شده است و کاخ سفید برای اینکه این جنایت را توجیه کند ادعا می کند که سپهبد سلیمانی قصد داشته است سفارت کاخ سفید را مورد حمله قرار داد، بدون اینکه مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه کند.

این دروغ پردازی ها خشم برخی جمهوری خواهان را برانگیخته است، چنانکه "مایک لی" سناتور جمهوری خواه از توضیحات پمپئو را در سنا، بدترین توضیحات ارائه شده در ده سال گذشته یاد کرده است، همین مساله باعث شده است که از شمار سناتورهای جمهوری خواه حامی ترامپ در سنا کاسته شودف اینگونه است که ضعف ترامپ در برابر سناتورهای جمهوری خواه افراطی که خواستار جنگ با ایران به هر قیمتی هستند آشکار می شود.

تحولاتی که از روز جمعه سوم ژانویه تا به این لحظه رخ دادند به شرح زیر است:

ترامپ دستور ترور سپهبد سلیمانی را در پاسخ به اعمال فشار شماری از جمهوری خواهان با وعده حمایت از وی در استیضاح و برکناری وی، صادر کرد.

تشییع پیکر گسترده و بی نظیر سردار سلیمانی با حضور میلیونی مردم ایران صئرت گرفت و پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق در عملیاتی انتقام جویانه هدف قرار داده شد.

ترامپ تحریم های جدیدی علیه ایران صادر کرد.

برخی از جمهوری خواهان در سنا از حمایت ترامپ روی برگردانده و موجی از خشم نمایندگان جمهوری خواه سنا را درخصوص دروغ پردازی های ترامپ درخصوص این ترور، دربر گرفت.

ترامپ با ترور سردار سلیمانی گزینه جدیدی در اختیار دموکرات ها برای استیضاح وی قرار داد

پس از آنکه ترامپ در توجیه جنایت خود در مساله ترور مدعی شد که آمریکا پس از ترور سپهبد سلیمانی بیش از گذشته امن تر شده است به نظر می رسد که کسی که امنیت خود را پس از این عملیات تروریستی از دست داده است خود شخص ترامپ است.

حسين الموسوي

پربیننده ترین خبرها