حزب‌الله: اخراج آمریکا از منطقه معضلات اساسی لبنان را حل می‌کند

حزب‌الله: اخراج آمریکا از منطقه معضلات اساسی لبنان را حل می‌کند
يکشنبه 22 دی 1398 - 16:41

نماینده حزب الله در پارلمان لبنان با تاکید بر اینکه به دنبال ترور سردار سلیمانی مرحله پیش رو، مرحله مقابله با حضور آمریکا در منطقه است، گفت: دولت لبنان برای مقابله با استعمار آمریکایی، باید به تقویت روابط با ایران برود.

العالم - لبنان

«حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تاکید کرد پس از جنایت اخیر آمریکا در عراق لبنان وارد مرحله جدیدی شده است که نام آن «ضرورت اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه» است.

به گزارش پایگاه خبری المنار، عضو پارلمان لبنان طی نشستی سیاسی که حزب الله روز گذشته در حسینیه شهرک "طورا" در جنوب لبنان برگزار کرد ، گفت: «حضور نظامیان آمریکایی در منطقه موجب اشغالگری، سلطه و هژمونی آنها بر سرنوشت کشورهایمان شده است».

وی افزود: «به محض اینکه پارلمان عراق طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا عراقی‌ها را به تحریم و باج‌خواهی تهدید کرد، زیرا دولت آمریکا دو گزینه برابر مردم ما قرار می‌دهد یا تسلیم شوند یا تحریم و جنگ را انتخاب کنند و وقتی ملت‌ها گزینه تسلیم شدن را انتخاب می‌کنند دولت آمریکا همه ثروت‌هایشان را می‌گیرد. همان گونه که پول و ثروت و سرنوشت کشورهایی را در منطقه که در برابرش به زانو درآمدند به یغما برد، اما هنگامی که ملت‌ها به مقابله با آمریکا می‌روند ثروت، آینده و شرافتشان مصون می‌ماند.

موسوی با تاکید بر اینکه مقابله با سیاست‌های آمریکا بهای بسیار کم‌تر و نتایجی بسیار بزرگ‌تر دارد، گفت: «گواه این قضیه تجربه خود ما در لبنان و در مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل و سلطه آمریکاست و همچنین تجربه جمهوری اسلامی ایران که در طول ۴۱ سال در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کرد و تجربه سوریه و ان شا الله تجربه عراق همین گونه خواهد بود. اگر به ایران بنگریم می‌بینیم که حداقل هیچ کشوری در منطقه عزتمندانه‌تر، شرافتمندانه‌تر و مقتدر تر از ایران نیست با همه آنچه که از سوی آمریکا مواجه است».

عضو پارلمان لبنان با اشاره به بحران قطعی مکرر جریان برق در این کشور گفت: «دولت لبنان در حال حاضر قریب به یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار در سال برای حمایت از برق پرداخت می‌کند و نتیجه‌ای در سطح تغذیه مناسب برق نگرفته است. یک راه حل خوبی وجود دارد، زیرا جمهوری اسلامی ایران طرحی شش ماهه برای روشن شدن همه لبنان ارائه داد به گونه‌ای که هزینه آن به لیره نه به دلار پرداخت شود.»

وی افزود: «هنگامی که این را در نهادهای رسمی مطرح کردیم به آنها گفتیم ایران از طریق این طرح نیازی به نفوذ در لبنان ندارد، اما برخی در دولت با این طرح مخالفت کردند به این بهانه که ایران تحت تحریم آمریکاست و به این دلیل لبنانی‌ها را از برق به خاطر رضایت آمریکا منع می‌کنند.»

موسوی با اشاره به استفاده قبلی لبنان از ایرانی‌ها در موضوع ساخت راه‌ها گفت: «همه شاهدند جاده هایی که ستاد ایرانی بازسازی لبنان بین شهرهای جنوب لبنان پس از جنگ تابستان ۲۰۰۶ ساخته است از بهترین راه‌ها در لبنان است و اگر کسی با حل مشکل برق در همه لبنان از طریق ایران مخالفتی دارد باید به فکر ایجاد یک چارچوب قانونی برای استفاده از آن حداقل در برخی مناطق باشیم.»

موسوی گفت: «بسیاری از کشورهای همجوار ایران از برق این کشور استفاده می‌کنند، اما در لبنان و برای رضایت آمریکایی‌ها برخی ها حاضرند کشور در تاریکی فرو رود، اما برق از ایران نیاید.»

نماینده حزب الله همچنین به کارشکنی‌های آمریکا برای حل نشدن موضوع استخراج نفت لبنان اشاره کرد و گفت: «مطالعات نشان می‌دهد مهم ترین ثروت نفتی لبنان در ساحل جنوبی آن واقع است. از همین رو می‌بینیم که فرستاده‌های آمریکا به لبنان می‌آیند تا مرزهای آبی میان لبنان و سرزمین‌های اشغالی به نفع رژیم صهیونیستی ترسیم شود تا مناطقی که در آن مقادیر زیادی نفت و گاز است برای دشمن اشغالگر باقی بماند، در حالی که لبنانی‌ها به استخراج نفت به عنوان راه حلی برای بحران مالی و اقتصادی و فراهم شدن فرصت‌های شغلی می‌نگرند.»

موسوی از جمله دخالت های دیگر آمریکا در لبنان را ممانعت واشنگتن از ایجاد رابطه رسمی لبنان با سوریه خواند و گفت: «لبنان چگونه می‌تواند در بازسازی سوریه سهیم باشد در حالی که هیچ رابطه رسمی بین دو کشور نیست؟ چگونه از سوریه صادرات به مقصد لبنان انجام شود در شرایطی که به دلیل تحریم‌های آمریکا ما با واردات از طریق دلار مشکل داریم. در این خصوص ملت لبنان از دولت برای رابطه با سوریه سبقت گرفته است و می‌بینیم که لبنانی‌ها در شرایط بحران اقتصادی و معیشتی دشوار در لبنان، مواد غذایی خود را از سوریه وارد می‌کنند.

موسوی درباره تبعات به تاخیر افتادن بیشتر تشکیل کابینه در لبنان هم گفت: «مردم لبنان دیدند که حزب الله از بخش قابل توجهی از سهم خود به خاطر کشور گذشت تا کابینه هر چه سریع‌تر تشکیل شود و هنوز هم آماده‌ایم همکاری کنیم و تسهیلات بیشتری فراهم کنید تا کابینه سریع‌تر تشکیل شود زیرا خیلی از اقدامات و تدابیر با تشکیل دولت جدید لبنان ممکن است .

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها