گفت وگوی تلفنی نتانیاهو و پامپئو درباره ایران

گفت وگوی تلفنی نتانیاهو و پامپئو درباره ایران
چهارشنبه 25 دی 1398 - 07:28

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی درباره ایران و تحولات منطقه گفت وگو کردند.

العالم ـ آمریکا

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده است.

در همین حال روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت این چهارمین گفت‌وگویی است که در دو هفته گذشته، در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر ایران، میان پامپئو و نتانیاهو انجام شده است.

پامپئو در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «سودمند» توصیف و خاطرنشان کرده دو طرف درباره «تحولات اخیر منطقه» گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در توئیترش نوشت: «همانند همیشه، تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.»

به گزارش ایرنا، بامداد سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر و خاطرنشان کرد، «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

به دنبال این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

در همین حال براساس خبرنامه وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشوربا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آنچه "اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران" خوانده است، گفت‌وگو کردند.

نتانیاهو روز گذشته در سخنانی از اقدام سه کشور اروپایی طرف برجام در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف این توافق استقبال کرد و از آن‌ها خواست تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانند.

«برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه ابراز خرسندی کرده و از کشورهای اروپایی خواست که به تلاش‌های واشنگتن در انزوای دیپلماتیک ایران بپیوندند.

سه کشور اروپایی عضو برجام انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده‌اند، خبر دادند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد. ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

پربیننده ترین خبرها