امیرعبداللهیان: غرب آسیا پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود

امیرعبداللهیان: غرب آسیا پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود
يکشنبه 29 دی 1398 - 18:13

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد، گفت: منطقه پس از ترور سردار منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود.

العالم - ایران/ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) در نشستی درباره ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محل دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه طی سخنانی گفت: امروز صهیونیست ها به جای از نیل تا فرات در منطقه کوچکی به نام اسرائیل در دیوارهای بتنی پنج شش متری تا 12 متری محصورند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی هیچ وقت فلسطین را فراموش نکرد و در حوزه مبارزه با تروریسم، شاهد شکسته شدن استخوان های داعش در عراق، سوریه و لبنان و منطقه بودیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: کار مهمی که ایشان ماموریت داشت دنبال کند این بود که راهبرد صهیونیست ها برای تجزیه کشورهای منطقه به نتیجه نرسد. در سال های اخیر کاری که آمریکا در منطقه انجام می دهد که اوج آن را در عراق و لبنان شاهد بودیم، یک مثلث سه ضلعی را مدنظر قرار دادند که یک ضلع آن بی دولت سازی کشورهای منطقه است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه بی دولت سازی، یک ضلع کار صهیونیست ها و آمریکا و متحدانشان در منطقه است، گفت: ضلع دوم آن ایجاد آنارشی و هرج و مرج در کشورهای منطقه است.

امیرعبداللهیان به جنگ یمن اشاره کرد و افزود: هیچگاه عربستانی ها نمی توانستند بدون هماهنگی با آمریکا وارد جنگ طولانی مدت نظامی در منطقه شوند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در بخشی از حاکمیتشان از تجزیه کشورهای منطقه حمایت می کنند، عنوان کرد: تجزیه منطقه شامل عراق و سوریه در مرحله اول، ترکیه و عربستان در مرحله دوم و شامل حال جمهوری اسلامی ایران و مصر در درجه سوم می شود. طراحی است که انجام شده و اینکه چقدر لابی صهیونیست موفق شود آمریکا را تمام قد همراه خود کند بستگی به بازی دارد که ما و متحدان خود در این زمینه ارائه دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی غیر از مباحث نظامی از زوایای دیگر انسان کم نظیر در کشور بود. با اینکه نظامی و سردار و یک ژنرال بود، ولی در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی کلمه بود.

وی گفت: تصمیم نظامی ما این بود که بامداد همان روز که سردار سلیمانی شهید شدند پاسخ را به آمریکایی ها بدهند، ولی برای شرکت مردم در مراسم تشییع و بیان احساساتشان، با سه چهار روز تاخیر این کار صورت گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی آمریکا صورت گرفت و اگر با قدرت نمایی پاسخ نمی گرفت معادله قدرت تغییر می کرد.

معاون پیشین وزارت خارجه همچنین گفت: منطقه پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: با توجه به اتفاقات اخیری که بین ما و آمریکا رخ داد هم در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی و هم حمله به عین الاسد و توازن و بازدارندگی جدیدی که شکل گرفت هیأت حاکمه امارات و عربستان را با شوک مواجه و هوشیارشان کرد. در آینده نزدیک نه چندان دور شرایط رابطه دوجانبه بهتری بین این کشورها و ایران رقم خواهد خورد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از زمانی عربستان رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم و به دیپلمات های آنها فرصت ندادیم که خارج شوند به آنها گفتیم راه برای شما باز است و راه را نمی بندیم. این آنها هستند که باید در این مقطع انتخاب کنند.

وی همچنین اعلام کرد که آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه قرار است در بحث ترور شهید سلیمانی یک قاضی ویژه را تعیین کند که این قضیه در ایران بررسی شود و همزمان در عراق نیز چنین شود.

امیرعبداللهیان درباره اهداف سفر سردار سلیمانی به عراق و اینکه حامل پیامی بوده اند، نیز گفت: سردار سلیمانی ماموریتی که دنبال می کرد اینگونه نبود که تک بعدی باشد، از هر فرصتی برای راه حل سیاسی استفاده می کردند. از چند ماه پیش درباره برخی موضوعات از جمله یمن گفتگوها و پیام هایی از طریق برخی واسطه ها رد و بدل می شد، چون آن حوزه هایی بود که سردار سلیمانی به طور مشخص در آن رابطه مسئولیت داشتند، علاوه بر وزارت خارجه، خود ایشان هم بخشی از مذاکرات را به طور خاص دنبال می کردند. در رابطه با مباحث بین ما و عربستان طی یکی دو سال گذشته دوستان عراقی ما از جمله عادل عبدالمهدی سعی کردند ابتکاراتی را داشته باشند و کمک کنند به اینکه مشکلات بین دو کشور کاهش یابد و عربستان به مسیر رفتار سازنده برگردد؛ ولی براساس اطلاعی که دارم سفری که سردار سلیمانی انجام داد همانطور که عبدالمهدی تایید و پامپئو تکذیب کرد، در راستای بخشی از این گفتگوهای سیاسی بود.

معاون پیشین وزارت خارجه درباره اظهارات سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه انتقام وظیفه همه نیروهای مقاومت در همه دنیاست، خاطرنشان کرد: اینکه چه اقداماتی را انجام بدهند از سید حسن نصرالله می توانید بپرسید. در حوزه مقاومت، سردار سلیمانی را یک ایرانی متعلق به ایران نمی دانند، متعلق به همه و حوزه مقاومت می دانند و آنها در راستای نگاه منطقه عاری از حضور نظامیان آمریکا طراحی های خاص خود را دارند و با مسئولیت خود اقدام خواهند کرد و پاسخگو نیز خواهند بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها