فرستاده سازمان ملل: شایسته نیست صلح فراگیر در یمن به توافق سوئد گره زده شود

فرستاده سازمان ملل: شایسته نیست صلح فراگیر در یمن به توافق سوئد گره زده شود
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 18:04

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن «امید» را تنها سلاحش برای ادامه مأموریت خود توصیف کرد و گفت، نباید رفتن به سمت صلح فراگیر در یمن به توافق استکهلم مرتبط شود.

العالم-یمن

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که از مارس ۲۰۱۸ این پست را بر عهده گرفته می‌گوید نباید از توافق سوئد انتظار صلح در یمن را داشت.

گریفیتس در گفت‌وگویی با «المصدر آنلاین» به آخرین تحولات یمن پرداخت و درباره توافق «استکهلم» گفت: این توافق مأموریتی اساسی انجام داد و از تخریب شهر ساحلی الحدیده و بندر آن محافظت کرد، تخریبی که در صورت ادامه جنگ در انتظار الحدیده بود.

گریفیتس گفت که از نظر وی فرصت برای رفتن به سمت «توافق فراگیر» فراهم است. وی گفت: شایسته نیست توافق صلح فراگیر را به اجرای کامل توافق استکهلم گره بزنیم.

این اظهارات وی در واکنش به صحبت‌های تکراری مقامات دولت مستعفی یمن بود که در تمام دیدارها با گریفیتس بر اجرای برون رفت‌های توافق سوئد تأکید می‌کنند اما به دعوت وی برای رفتن به سمت مذاکراتی ماموفق این توافق پاسخ منفی می‌دهند.

فرستاده سازمان ملل تصریح کرد، تلاش می‌کند طرف‌های درگیر را به رفتن به سمت رایزنی‌های غیر مشروط قانع کند تا در آن درباره مسائل بزرگی مانند حکومت و ساماندهی دوره انتقالی صحبت شود.

گریفیتس تأکید کرد، سلاح وی برای ادامه مأموریتش در یمن و برخورد با جنگ محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در این کشور «امید» است.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست مارتین گریفیتس بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

الحدیده در کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یکی از مهمترین مناطقی است که کمکها و واردات تجاری از طریق آن وارد یمن می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها