پاتریوت‌های آمریکایی در عراق؟

پاتریوت‌های آمریکایی در عراق؟
پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 - 18:15

خبر:

آمریکا از احتمال راه اندازی سیستم پاتریوت خود در عراق خبر داد.

تحلیل:

- صرف نظر از اینکه نصب این سیستم در عراق باتوجه به تصویب قانون اخراج آمریکایی‌ها از این کشور در پارلمان معلوم نیست مبتنی بر تصمیم کدام مرجع قانونی در عراق صورت می‌پذیرد اما آنچه روشن است اینکه می‌توان میان این جسارت آمریکایی در نقض حاکمیت ملی عراق و متن گفتگوی دیروز برهم صالح با ترامپ در داووس سوئیس و همچنین دیدار او با بارزانی ارتباط‌هایی را به تحلیل نشست.

- اقدام آمریکا با اعلام این خبر هرچند در قالب عباراتی معطوف به احتمالات صورت پذیرفته است اما این اعلام از آن جهت که دقیقاً یک روز پیش از برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی مردم عراق صورت می‌پذیرد حامل این پیام است که آمریکا به هیچ وجه قصد ترک عراق را ندارد.

- در کنار این اعلام تهدیداتی چون ترور سردار قاانی از زبان "هوک"، اعلام ممنوعیت ورود ایرانیان تاجر و صاحب سرمایه به آمریکا و بالاخره معرفی رویکرد ایران به عنوان "باجگیری هسته ای جملگی حکایت از آن دارد که آمریکا می‌کوشد تا ضمن تبرئه خود از ماجرای ترور سردار سلیمانی واکنش‌های احتمالی نسبت به مساله را هم از ناحیه ایران و هم گروه‌های مقاومت نزدیک به صفر کند.

- آمریکا در عین حال با چنین اقداماتی در نظر دارد رسوایی ناشی از حمله به عین الاسد که با موشک‌های دقیق و نقطه زن ایرانی صورت پذیرفت را کم اهمیت جلوه دهد. هر چند اعترافات مقامات آمریکایی بر تعداد مجروحین این حمله و علی‌رغم انکارهای اولیه ایشان که این روزها در حال زیاد شدن است همچنان عامل ازار مقامات آمریکایی است. نکته جالب توجه در این باب انکه دورازذهن نیست دراینده ای نه چندان دور دولت ترامپ خود را مجبور به اعترافاتی معطوف یه تعداد کشته شدگان دراین حمله ببیند.

پربیننده ترین خبرها