نظرکده؛

آیا دولت لبنان به ساحل آرامش خواهد رسید؟

آیا دولت لبنان به ساحل آرامش خواهد رسید؟
جمعه 4 بهمن 1398 - 20:33

بالاخره دولت جدید لبنان پس از سه ماه تظاهرات تشکیل شد، دولتی که دولت نجات ملی نام گرفته در پیش روی خود چالش های بزرگی را می‌بیند که مهم ترین آن مشکلات اقتصادی است که لبنان را درنوردیده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان مسائل لبنان تاکید دارند که تشکیل دولت باعث شد که همه طرف های سیاسی را متوجه این نکته کند که کشور وارد مرحله تازه ای شده است، ان هم بعد از سه ماه بحرانی که در خیابان های لبنان جریان داشت.

آنها بر این عقیده هستند که سیاست های غلط دولت های پیشین لبنان اوضاع را به این نقطه رسانده است و می گویند که مطالبات مردمی به حق بوده و مسئولین لبنانی هم به این مسئله اعتراف کردند.

این درحالی است که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که این مدت زمانی که گذشت بسیار حساس بود چرا که عده ای تلاش می کردند که لبنان را به سوی نا آرامی و هرج و مرج سوق دهند که با التزام طرف های سیاسی لبنانی به خویشتنداری این تلاش ها ناکام ماند، در همین زمینه این تحلیلگران نیروهای نظامی و امنیتی را به کوتاهی در مسئله تامین امنیت و مقابله با ناآرامی های برنامه ریزی شده متهم کردند.

از طرفی دیگر تحلیلگران بر این مسئله اتفاق نظر دارند که دولت جدید به ریاست حسان دیاب ارث بسیار بدی را تحویل گرفته است و تاکید کردند که دولت وی نمی تواند به سرعت مطالبات مردمی را محقق کند چرا که اول باید اعتماد عمومی را دوباره به دست آورد و نشان دهد که از توانایی لازم برای مبارزه با فساد برخوردار است.

اما در خصوص چالش دیگری که دولت حسان دیاب با آن مواجه است تحلیلگران می گویند که این دولت از یک جناح تشکیل شده است واین مسئله باعث بروز چالش های بسیاری خواهد شد اما در صورت انجام وظیفه به صورت مناسب می توان صدای مخالفان را خاموش کرد.

در خصوص انتقاد کشورهای خارجی مانند آمریکا در سیاست های داخلی لبنان ور درخواست آنها مبنی بر محدود کردن نقش حزب الله در دولت لبنان تحلیلگران معتقدند که نباید به آن چیزی که در خارج از کشور مطرح می شود توجه کرد و تنها تفکر دولت باید بر مسئله حفظ امنیت ملی متمرکز باشد و تاکید می کنند که آمریکا برای تحقق این هدف نه تنها علیه لبنان بلکه علیه تمامی کشورهای محور مقاومت سیاست خشنی را در پیش خواهد گرفت.

به نظر شما:

  1. آیا دولت جدید لبنان در جمع کردن حمایت جناح های مخالف موفق می شود؟
  2. آیا دخالت های خارجی از طریق جناح های سیاسی داخلی بر دولت جدید تاثیر می گذارد؟
  3. آیا آمریکا علیرغم شکست هایش در منطقه به دخالت هایش در آمریکا ادمه خواهد داد؟

پربیننده ترین خبرها