انقلاب مردمی برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق

انقلاب مردمی برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق
شنبه 5 بهمن 1398 - 19:25

تحلیلگران سیاسی معتقدند که راهپیمایی میلیونی روز گذشته مردم عراق اقدام مهمی برای فراهم کردن زمینه اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور و تمام منطقه است.

العالمعراق

این تحلیلگران سیاسی تصریح کردند، در همین چارچوب، مقاومت عراق به ویژه حشد الشعبی تهدید کرد در صورتی که نیروهای آمریکایی با شیوه های دیپلماتیک از عراق خارج نشوند برای تحقق این هدف به مقاومت مسلحانه روی خواهند آورد.

این تحلیلگران تصریح کردند که راهپیمایی روز گذشته در واقع اولین مرحله از روند مسالمت آمیز مقاومت ضد آمریکایی بود.

آنان خاطر نشان کردند که آمریکا ابتدا کوشید با دامن زدن به اختلافهای سیاسی، مانع حضور مردم در راهپیمایی شود اما ناگهان با حضور میلیونی مردم عراق و حتی اشخاصی مواجه شد که میدان التحریر را ترک کرده و به تظاهرکنندگان ضد آمریکایی پیوستند.

به گفته تحلیلگران، حضور طیفهای مختلف مردمی اعم از سنی، کرد، شیعه و ایزدی در این راهپیمایی، سیلی محکمی به آمریکا بود

عده ای دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند که راهپیمایی میلیونی دیروز عراق به مثابه یک همه پرسی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود و توانست تبلیغات رسانه های مدافع حضور آمریکا در عراق را به حاشیه رانده و آن را نقش برآب کرد.

آنان خاطر نشان کردند که مردم عراق با حضور در این راهپیمایی ثابت کردند که وطنی بدون مداخله آمریکا را می خواهند و پاکسازی صحنه سیاسی عراق از فساد آمریکایی به ویژه قوانین دوران پل برمر اولین حاکم نظامی آمریکا در عراق پس از سقوط صدام را خواستارند.

این تحلیلگران تصریح کردند که این راهپیمایی مشابه انقلاب دهه 20 قرن بیستم علیه اشغالگران انگلیسی بود تا زمینه ساز دومین انقلاب مردم عراق برای بیرون راندن استعمار گران آمریکایی از این کشور و تمام منطقه باشد.

آنان خاطر نشان کردند که این راهپیمایی در واقع نوعی اعلام پشتیبانی از دولت عادل عبدالمهدی یا هر نخست وزیری است که در عراق به قدرت برسد تا به وسیله آن مصوبه پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه از این کشور را اجرا کند.

تحلیلگران سیاسی عراقی یادآور شدند که در صورت عدم همراهی آمریکا با این مصوبه، با زبان زور با آمریکا برخورد خواهد شد و مانند گذشته جنازه سربازان آمریکایی به وطنشان بازخواهد خواهد گشت.

این تحلیلگران در پایان از اعلام حمایت برخی سیاستمداران عراقی از عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق و دیدار برهم صالح رییس جمهور عراق با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حاشیه کنفرانس دافوس انتقاد کردند.

پربیننده ترین خبرها