بولتون: ترامپ کمک‌ها به اوکراین را منوط به آغاز تحقیقات درباره رقبایش کرده بود

بولتون: ترامپ کمک‌ها به اوکراین را منوط به آغاز تحقیقات درباره رقبایش کرده بود
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 07:31

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ در تابستان گذشته خواسته بود تا زمانی که مقام‌های کی‌یف به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، از جمله جو بایدن، یاری نمی‌رسانند، کمک‌های نظامی به اوکراین متوقف بماند.


روزنامه نیویورک‌تایمز این گزارش را بر اساس شرحی از نوشته‌های منتشرنشده جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، تنظیم کرده است؛ بدون آن‌که به‌طور مستقیم از اسناد نقل قول کند.

این نوشته‌ها در عین حال برای بازبینی پیش از انتشار به کاخ سفید ارسال شده‌اند. شماری از مقام‌های فعلی و پیشین در کاخ سفید که کتاب می‌نویسند از چنین الگوی استانداردی پیروی می‌کنند. کاخ سفید آمریکا هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌است.

تیم حقوقی ترامپ در روند دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور، که در سنا جریان دارد، روز ۲۵ ژانویه/۵ بهمن اعلام کرده بود که هیچ مدرکی وجود ندارد که دونالد ترامپ مسئله کمک‌ها به اوکراین را به مسئله تحقیقات مرتبط کرده باشد. صدها میلیون دلار کمک مالی برای بهبود سطح نظامی اوکراین در بودجه فدرال سال ۲۰۱۹ تصویب شده بود.

دولت دونالد ترامپ دو بار به کنگره کشورش که بودجه را تصویب کرده بود، گفته بود کمک‌های اوکراین به کی‌یف اعطا می‌شوند؛ یک بار در فوریه و یک بار در ماه مه. در هیچ کدام از موارد کاخ سفید توضیحی در این باره که چرا اعطای کمک‌ها متوقف شده، ارائه نکرد.

جان بولتون یک روز پیش از آن‌که کمک ۳۹۱ میلیون دلاری پرداخت شود، در ۱۱ سپتامبر، دولت را ترک کرد. بولتون گفته مایل به ارائه شهادت در جمع قانون‌گذاران است؛ با وجود آن‌که رئیس‌جمهور دستور به منع همکاری مقام‌ها و مشاوران با روند استیضاح داده است.

پربیننده ترین خبرها