معامله ترامپ محکوم به شکست است

معامله ترامپ محکوم به شکست است
سه شنبه 8 بهمن 1398 - 18:40

پژوهشگران سیاسی و رهبران فلسطینی بر این باورند که ترامپ نسبت به امور منطقه بی اطلاع است و این ماجراجویی وی برای پایان دادن به مساله فلسطین شکست خواهد خورد و فلسطینی ها این مرحله را همانند دیگر چالشهای سابق پشت سر خواهند گذاشت این در حالی است که برخی دیگر می گویند که طرح ترامپ ممکن است با استقبال برخی اشخاص بویژه در فلسطین اشغالی روبرو شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که ترامپ منطقه خاورمیانه را خوب نمی شناسد و اطلاعی از آن ندارد بلکه چیزهایی از مشاوران خود می شنود و گمان می کند که مساله فلسطین فقط چند ساله است و فقط برای این نسل فلسطینی اهمیت دارد و نیز گمان می کند که می تواند با بستن معامله ای ساده، مساله مهم فلسطین را از یاد و ذهن فلسطینی ها بزداید.

آنها می گویند که ترامپ نمی تواند تا این لحظه درک کند که مساله فلسطین مساله تمام فلسطینی ها و نیز مساله جهان عرب و اسلام است و هیچ رییسی در جهان هرچقدر که قدرتمند و زورگو باشد نمی تواند این مساله را به پایان برساند مگر آنکه حق به صاحبان حق بازگردد.

ناظران تصریح می کنند که ترامپ در این منطقه دست به ماجراجویی می زند؛ زیرا نسبت به این منطقه ناآگاه است. حتی برخی از اسراییلی ها نیز همین باور را دارند و از این که ترامپ آنها را به لبه پرتگاه برساند، ترس و هراس دارند.

برخی دیگر خاطرنشان می کنند که رییس جمهور آمریکا چیزی را تحمیل نخواهد کرد بلکه فقط مجموعه ای از آرا و دیدگاه هایی است که ممکن است با استقبال و یا با هشدار و یا تهدید و مخالفت روبرو شود.

اغلب مردم فلسطین اما تاکید می کنند که ملت آنها هرچقدر که مناطق بیشتری از سرزمین خود را از دست بدهد و هرچقدر که با مشکلات و دشواری ها و فشارها روبرو گردد، عزت و کرامت و امید خود را از دست نخواهد داد؛ بلکه این مرحله را مانند دیگر مراحل پشت سر خواهد گذاشت. فلسطینی ها می گویند که هرچقدر درباره دیدگاه های سیاسی اختلاف نظر داشته باشند اما درباره حق خود در تعیین سرنوشت و عربیت میهنشان و نیز درباره آینده خود و وابستگی آنها به جهان عرب اختلاف ندارند.

پربیننده ترین خبرها