شورای نگهبان: ۲ هزار داوطلب دیگر تاییدصلاحیت شدند/ صاحبنظران سیاسی در اظهارنظرها عجله نکنند

شورای نگهبان: ۲ هزار داوطلب دیگر تاییدصلاحیت شدند/ صاحبنظران سیاسی در اظهارنظرها عجله نکنند
شنبه 12 بهمن 1398 - 12:14

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه احتمال افزایش تایید صلاحیت‌شدگان در وقت قانونی وجود دارد، گفت: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها، حدود دوهزار نفر تایید صلاحیت شدند و بازهم امکان تغییر وجود دارد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«عباسعلی کدخدایی» روز شنبه در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، گفت: مشکل عظیمی که در بحث انتخابات داریم و بارها هم گفتیم، نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که باعث وضعیت کنونی شده است و متاسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با انجام ثبت‌نام‌ها، مقرر شد اطلاع‌رسانی به حد کافی انجام شود و از امروز وارد مرحله دوم تاییدصلاحیت های دوم شورای نگهبان شدیم.

وی ادامه داد: کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تایید نشده است، می‌توانند شکایت و آنرا اعلام کنند و شکایت آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعلام نظر می‌کنیم.

کدخدایی اظهار داشت: از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند پس از انصراف‌ها و بررسی هیات اجرایی، صلاحیت ۴۵۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفت. مجموع افراد که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند حدود ۵۰ درصد است. حدود ۲۰ درصد ردصلاحیت داشتیم که در این مرحله مجدداً بررسی خواهد شد و تایید صلاحیت شدگان افزایش می‌یابند.

۲ هزار تن به شمار تاییدصلاحیت‌شدگان اضافه شد

کدخدایی ادامه داد: نزدیک به دو هزار نفر به تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان اضافه شده است؛ خواهش می‌کنیم که همچنان دوستان و صاحبنظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظرها عجله نکنند شورای نگهبان به وظیفه نظام قانونی خود عمل می‌کند و نسبت به بررسی صلاحیت‌ها حساسیت لازم وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تا پایان وقت قانونی احتمال افزایش تایید صلاحیت شدگان وجود دارد و تحقیقات محلی گاهی اوقات مورد ایراد واقع می‌شود در این مرحله و مرحله قبل کسانی صلاحیت آنها تایید نشده بود با تحقیقات محلی تاییدصلاحیت شده‌اند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی حقوقدانان اظهارات رییس‌جمهوری و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، آیا شورای نگهبان از مسئولان دولتی به قوه قضائیه شکایت می کند، گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم.

وی افزود: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا اطلاع ندارند. البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعلام کردند بعضی از اصولگراها را رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: این رویه هم خلاف است و هم نتیجه را می‌بینید. اتهامی است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم.
وی افزود: آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور ارسال شده و بقیه هم ارسال می‌شود و چنین نیست بنابرین باید دقت شود.

ادعاهای محمود صادقی را پیگیری می‌کنیم

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتهام‌زنی‌های «محمود صادقی» نماینده مردم تهران گفت: وی به دلیل اتهامات خلاف واقعی که به شورای نگهبان نسبت داد حضورا عذرخواهی کرد اما باز اظهاراتش را ادامه داده است که آن را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ادعاهایی در مورد پرونده‌های تخلف شهردار پیشین تهران گفت: اسنادی است که برخی موضوعات را پیگیری قضایی می کنیم. دوستان و مقامات که اظهارنظر می‌کنند باید در چارچوب اخبار صحیح و اختیارات خود اظهارنظر کنند. از دوستان که اعلام می‌کنند که فلانی به خاطر حمایت از دولت تایبد صلاحیت نشده است گلایه داریم من بلافاصله با نماینده تماس گرفتم و وی تکذیب کرد.

وی افزود: دوستان متوجه می‌شوند که این خبرهایی که به آنها رسیده از کجا بوده است باید اعلام کنند.

کدخدایی ادامه داد: دولت برای ما محترم است فرقی نمی کند که کدام عضو دولت باشند.

وی تصریح کرد دولت را مجموعه واحد می‌دانیم و بین خودمان دولت و مجلس جدایی نمی دانیم اگر کاری انجام دهیم بر اساس وظایف قانونی ما است.

کدخدایی گفت: اینگونه اظهار نظرهای برخی مقامات دولتی که علیه شورای نگهبان که فردی به خاطر حمایت از دولت تایید نشده است، خود آن فرد بهتر است در مورد علل و شرایط پاسخ دهد. اگر مقامات دولتی نیز بی‌اطلاع هستند می‌توانند شورای نگهبان تشریف بیاورند تا مدارک و مستندات را در اختیار آنان قرار بدهیم تا اظهاراتشان را اصلاح کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: روابط بین افرادی که اکنون سرکار هستند و افرادی که در گذشته سهم داشتند، تخلفات اگر براساس مستندات پرونده در چارچوب قانون باشد هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد. بنابراین اگر مدارک و مستنداتی دارید بتوانید در اختیار شورای نگهبان قرار دهید در مرحله دوم به مدارک و مستندات ترتیب اثر خواهیم داد.

وی اظهار داشت اینکه فردی در فضای مجازی صرفا مطالبی را منتشر کند برای ما مدرک محسوب نمی‌شود. اصالت اسناد برای ما مهم است و باید مدارک و مستندات برای شورای نگهبان احراز شود که چنین تخلفی صورت گرفته است و در چارچوب عناوین که در قانون وجود دارد شورای نگهبان برخورد می‌کند. شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد و نگاه جناحی و حزبی و سیاسی اعمال نمی‌شود. اگر مراجع چهارگانه قوه قضاییه تخلفی را اعلام کنند تاثیرگذار خواهد بود.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه قانونی نظارت بر اجرای انتخابات را دارد که این وظیفه خود را در بررسی صلاحیت‌ها و بعد از برگزاری انتخابات انجام خواهد داد و انتظار دارد در نهادهای دیگر در حوزه‌های دیگر وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده گفت: بررسی دقیق در این خصوص نکردم اما حدود هفت نفر از ۹ نفر نماینده ر صلاحیت شده در مرحله دوم تایید صلاحیت شدند.
کدخدایی به سوال دیگری در مورد رد صلاحیت نمایندگان در مرحله دوم افزود: در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها اگر مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد می‌تواند نسبت به تایید صلاحیت و تجدید نظر تاثیر داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها