سازمان توسعه تجارت در گفتگو با العالم:

ایران هفدهمین اقتصاد دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است/ رایزنی برای همکاری اقتصادی فعالتر ایران و قطر در زمان جام جهانی

ایران هفدهمین اقتصاد دنیا  از نظر تولید ناخالص داخلی است/ رایزنی برای همکاری اقتصادی فعالتر ایران و قطر در زمان جام جهانی
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 17:06

زادبوم در گفتگو با شبکه العالم با اشاره به مازاد تجاری اقتصاد ایران در 9 ماهه نخست سال 98 گفت: در این مدت 31 میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات و 31 میلیارد و 836 میلیون دلار نیز واردات داشته ایم.

العالم - ایران / اقتصادی

حمید زادبوم؛ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با العالم گفت: در شرایط کنونی که کشورمان با تحریم‌های آمریکا مواجه شده است، لازم است بطور جدی از صادرکنندگان حمایت شود.

حمید زادبوم، شناسایی بازارهای صادراتی مناسب و معرفی آنها به صادرکنندگان ایرانی، تشکیل ستاد پایش و پیگیری مستمر مشکلات صادرکنندگان و حضور رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف بهویژه کشورهای همسایه برای انجام هماهنگی های لازم جهت تسریع امور تجاری را از جمله اقدامات سازمان توسعه تجارت در شرایط فعلی اعلام کرد.

وی، پیگیری اعطای مشوق های صادراتی به صادرکنندگان را از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت دانست و افزود: مشوق های صادراتی ممکن است به صورت غیرمادی، وام یا کمک بلاعوض به صادرکنندگان ارائه شود.

زادبوم تصریح کرد در سال 98، با مساعدت‌های صورت گرفته از سوی صندوق توسعه ملی حدود دو هزار میلیارد تومان تامین شد که در ماههای آتی از طریق بانکهای تجاری در قالب وام به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به مازاد تجاری اقتصاد ایران در 9 ماهه نخست سال 98 افزود: در این مدت 31 میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات و 31 میلیارد و 836 میلیون دلار نیز واردات داشته ایم.

** رشد 18 درصدی صادرات کشور در 9 ماهه نخست

وی گفت: میزان صادرات کشور در 9 ماهه نخست امسال از نظر وزنی 18 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته و این افزایش در شرایطی ثبت شده که کشور با مشکلات شدید تحریمی در حوزه حمل و نقل و تبادلات بانکی روبرو بوده است.

زادبوم بیان داشت: طبیعتا بالاترین تراز مثبت صادرات ما با همسایگان خود مثل افغانستان و عراق است ما دنبال تجارت یکجانبه نیستیم امیدواریم که از این کشورها نیز واردات خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در باره تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق گفت: تجارت 20 میلیاردی با عراق برای یکسال نبوده و یک افق گذاری است تا به آن برسیم زیرا یک ساله این موضوع امکان پذیر نیست. اکنون با خدمت حدود 13 تا 14 میلیارد دلار است از همین رو به نظرم ظرف دو تا سه سال به هدف گذاری 20 میلیارد دلاری می رسیم و این موضوع دست نیافتنی نیست.وی ادامه داد: خدمات ما بیشتر در زمینه فنی و مهندسی است اما خدمات دیگر هم است که ارقامش کوچک است اما طی سال های دیگر هم چون خدمات ای تی رشد خواهد کرد،

** رایزنی برای همکاری اقتصادی فعالتر ایران و قطر در زمان جام جهانی

رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر این موضوع که ایران در حال رایزنی با قطر است تا در زمان جام جهانی بتواند که خدمات خوبی را ارائه کند، گفت: در زمان سفر امیر قطر به ایران با ایشان هم توافقی صورت گرفته است تا ظرف سه ماه آینده کمیسیون اقتصادی دو کشور فعالتر شوند و موضوعات بیشتری را بررسی کنند، در کنار کمسیون مشترک حتما یک نمایشگاه مشترک ایرانی - قطری در نمایشگاه بین المللی تهران خواهیم داشت و به پیشنهاد دو رئیس جمهور در زمینه سرمایه گذاری مشترک بین ایران و قطر این نمایشگاه باید فعالتر باشد چراکه هر چه سرمایه گذاری دو کشور بیشتر شود، طبیعا علایق اقتصادی بیشتر می شود.

وی افزود: ما از برادارن و خواهران عراقی هم برای سرمایه گذاری و یا سهیم شدن در کارخانه جات ایرانی دعوت می کنیم.

زادبوم خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران از نظر تولید ناخالص داخلی هفدهمین اقتصاد دنیا است و جامعه اقتصادی ما از حیث مصرف و تولید و منابع انرژی ارزان و مقرراتی که در ایران برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، جای امنی برای سرمایه گذاری است ولی استکبار جهانی بوق های تبلیغاتی اش برای اینکه ایران را نا امن نشان دهد همیشه روشن است ولی از کسانی که در ایران سرمایه گذاری کردند چه برادران عراقی، ترکیه ای و بعضی سرمایه گزاران که الان در ایران حضور دارند مثلا چینی ها بپرسند تا بگویند که تا چه حد سرمایه گذاری در ایران امنیت دارد .

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امنیت اقتصادی ایران به نحوی است که بعضی از کشورهای همسایه ترانزیت خود را از ایران انجام می دهند سرمایه گزارن به راحتی در ایران تردد می کنند و پولشان را جابه جا می کنند هرچند مکانیزم مالی بین الملل ایران را تحریم کرده است اما راه هایی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی می توانند در ایران کار کنند. قوانین سرمایه گذاران در ایران را در وب سایت سازمان سرمایه گذاران جمهوری اسلامی ایران که به زبان عربی و انگلیسی است می توانند مطالعه کنند.

** علاقه ایران برای پیوستن به پیمان های منطقه ایی

حمید زادبوم در مورد پیمان های منطقه ای اظهار کرد: ایران علاقه مند است که به پیمان های منطقه ایی بپیوندد و همچنین موافقت نامه های تجاری داشته باشد چون یک موضوع الحاق به سازمان های منطقه ایی و بین المللی است و موضوع دیگر داشتن موافقت نامه (یا ترجیحی یا آزاد) با کشورهاست. ما تصمیم داریم با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل 5 کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است یک موافقت نامه تجارت آزاد را راه بیاندازیم مرحله اول آن انجام شده است که به 860 قلم کالا تخفیف تعرفه ایی داده شده است و از سال آینده موافقت نامه تجارت آزاد شکل خواهد گرفته است و ظرف دوسال مذاکرات آن شکل می گیرد اما موافقت نامه لزوما بخش تعرفه نیست بلکه باعث می شود رفت و آمد تجار زیاد شود و سرمایه گذاری ها بیشتر می شود و فواید جانبی بسیاری دارد. این 5 کشور سالانه بیش از 340 میلیارد دلار واردات دارند و نزدیک 500 میلیارد دلار صاردات دارند.

وی گفت: نظام کنترل کیفیت صادرات که استاندارد جزیی از آن است وقتی از مدیریت کیفیت صادرات صحبت می کنیم، ایران یکی از کشورهای پیشتاز در منطقه در زمینه Export quality Management است ما پروژه ایی را با مرکز تجارت بین الملل در ژنو داریم که متخصصان ژنو که ماه گذشته به ایران آمدند، گفتند ایران امکانات فنی بالایی دارد که یکی از صادرات جمهوری اسلامی می تواند این نوع خدمات کنترل کیفیت صادارت را به کشورهای همسایه صادر کند .

زادبوم تصریح کرد: یعنی ما در این زمینه پیشرو هستیم، سازمان توسعه تجارت و سازمان استاندارد و سازمان های مشابهی مثل سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی، سازمان قرنطینه گیاهی در همه این زمینه ها با استانداردهای جهانی کاملا هماهنگ هستند. اما در موقع صادرات لزوما همه کالاها استاندارد اجباری ندارند، از اینکه کالایی بر اساس سفارش مشتری تولید بشود ما مانع نمی شویم دقیقا مشابه کاری که چین و کشورهای اروپایی هم انجام می دهند، اما اگر سفارش مشتری نباشد و شما بخواهید پایین تر از استاندارد جهانی محصولتان را تولید کنید طبیعتا تقلب محسوب می شود که باعث از بین رفتن برند و نشان ایرانی در کشورهای دیگر می شود که سازمان توسعه تجارت در کار گروه مدیریت کیفیت صادرات با حضور نهادهای مختلف، مسائل و مشکلات صادر کننده را در زمینه های کیفیت صادرات پیگیری می کند.

** ایران مخالف کالای بدون کیفیت است

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: لذا جمهوری اسلامی ایران مخالف کالای بدون کیفیت است چون حیثیت ایرانی و کالای ایرانی را زیر سؤال می برد. اما اگر بعضی وقت ها یک نوع تقلب مشاهده می شود با آن به شدت می کنیم و مانع آن می شویم مگر یک استثنا که آن استثنا هم جایی است که یک مشتری یک کالای خاص را سفارش می دهد

رئیس سازمان توسعه تجارت در باره برند سازی گفت: تا زمانی که ما صادرکننده های خرده ای داریم که فقط می خواهند کالایشان را بفروشند و برگردند، صادرات توسعه نمی یابد. توسعه صادرات زمانی اتفاق خواهد افتاد که خرده صادر کننده ها به یک برند تبدیل بشوند همه برای یک برند کار بکنند مثلا در زمینه مبلمان لازم نیست ما هزار تا برند صادراتی داشته باشیم، داشتن ده برند، کارآمد می تواند بر اساس مدل های مدرن امروزی در بازارها جا بیوفتد. در مورد کفش و کیف و چرم نیز همینطور است. سازمان توسعه تجارت ایران طبق مصوبه هیئت وزیران در زمینه برندسازی ، کنترل کیفیت ، تشویق برای برندسازی وظیفه قانونی دارد که کمیته ها در سازمان توسعه و تجارت فعال هستند .

حمید زادبوم با اشاره به تحریم های اقتصادی آمریکا خاطرنشان کرد که شکی نیست که دشمنان ما با تحریم ها، فقط تجارت خارجی ما را هدف قرار داده اند. در نقل و انتقال پول و حمل و نقل اختلال به جود می آورند، نفت ما را تحریم می کنند به دنبال این هستند که رگ حیاتی تجارت ما یعنی تبادل ارز مختل بشود اما شما ملاحظه می کنید در یک سال و نیم اخیر که ما در فشارهای شدید بوده ایم تجارت خارجی ما چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است هر چند در بخش هایی آسیب دیده ایم. اما با عزم ملی که در ایران بوجود آمده، ما فکر می کنیم که حرکت تجاری ما مختل نمی شود. علتش این است که بازارهای ما بازارهایی هستند که سالیان سال با آنها کار کرده ایم یا کالای مارا نیاز دارند یا همسایه ما هستند. ما با همسایگانمان ارتباط داریم، شما نمی توانید یک خواهر و برادر را از خواهری برادری جدا کنید. در نه ماهه اول امسال نزدیک 56 درصد صادرات ما فقط به کشورهای همسایه و 44 درصد به غیر همسایه ها بوده است . 44 درصد غیر همسایه شامل شرکای مهم تجاری ما و بعضی از کشورهای آسیایی و کشورهای آفریقایی و دو شریک تجاری مهم ما یعنی چین و هند می شود که کار تجارتمان را پیش می بریم.

در پایان وی اظهار امیدواری کرد با جهاد اقتصادی صادرکنندگان، ایران بتواند کار تجارت را سریعتر پیش ببرد و با جهاد اموال و انفس در مقابل اخلال گری دشمنان بایستیم.

پربیننده ترین خبرها