تحلیل روز/

ژنرال برهان و قدم به بی راهه دیدار با نتانیاهو

ژنرال برهان و قدم به بی راهه دیدار با نتانیاهو
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 12:55

هر کاری را که برای مصلحت کشور و بازگشت روابطش با دنیا و رفع تحریم ها باشد انجام خواهیم داد این صحبت های ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در پایان هفته گذشته بود، جالب اینجاست که وی این صحبت ها را در استقبال از عبدالکریم الکابلی هنرمند پر آوازه سودانی گفته بود، هنرمندی که با صدای خود برای فلسطین خوانده بود.

العالم - تحلیل روز

البرهان که می خواهد دیدار ننگین خود با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را توجیه کند، ظاهرا فراموش کرده است که مردم سودان تاریخی شرافتمندانه در مبارزه با استکبار و حمایت از مردم فلسطین داشتند، همه مردم سه کنفرانسی که پس از جنگ 1967 برگزار شد و به کنفراس " سه نه" مشهور شد را به خاطر دارند، دلیل مشهور شدن آن به این نام هم به این خاطر بود که در جریان این کنفرانس همگی این شعار را سر دادند که "نه به صلح، نه به رسمیت بخشیدن، نه به مذاکره" با رژیم صهیونیستی، ژنرال برهان این کنفرانس در خارطوم برگزار شد، آیا یادت هست؟

منابع خبری گزارش دادند که دیدار برهان و نتانیاهو با هماهنگی امارات، عربستان و مصر صورت پذیرفته و پیش از آن مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با برهان وعده کاهش تحریم های سودان و حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم را داده بود.

این دیدار ننگین بعد از اعلام طرح موسوم به "معامله ترامپ" توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جهت نابودی آرمان فلسطین صورت گرفت این نکته را بیش از پیش مشخص کرد که ترامپ پیش از اعلام طرح خود، آن را به بسیاری از کشورهای عربی ارائه کرده که با موافقت این کشورها مواجه شده است و اعلام آن فقط هشداری برای کشورهای دیگر بود که این طرح آغاز شده است.

در همین راستا ابوظبی و ریاض اعلام کردند که از طرح ترامپ حمایت مالی و کشورهای عربی دیگر را مجبور به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی خواهند کرد چرا که فعلا به دلایلی که ذکر آن خارج از مجال مقاله ماست نمی تواند به صورت رسمی این کار را انجام دهد، به همین دلایل سودان بهترین گزینه برای اجرای این مسئله بود چرا که هم از مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی رنج می برد همچنین در جنگ نیابتی عربستان و امارات در یمن و لیبی شرکت فعال دارد.

ژنرال برهان برای انجام این دیدار دولت انتقالی سودان را مطلع نکرده و هیچ مشورتی با آن انجام نداده بود، چون این دیدار از قبل هماهنگ شده و منتظر اجرا بود.

بر اساس قانونی اساسی که مردم سودان با آن موافقت کردند، شورای نظامی حق امضای هیچ توافقنامه بین المللی و انجام فعالیت های دیپلماتیک را ندارد و این مسائل در اختیار وزارت خارجه است که هر گونه اطلاع یا نقش داشتن در این دیدار را به شدت تکذیب کرد که سودانی ها در این مواقع می گویند الشينة منكورة به معنای اینکه کار ننگین همواره انکار می شود، برهان چگونه صلاحیت دیدار نتانیاهو را پیدا کرده و تا مرز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی که مقبولیت مردمی ندارد پیش رفته است؟

انقلاب سودان علیه ظلم اتفاق افتاد و اصول آن هیچ گاه از بین نمی رود، ظلم رژیم صهیونیستی هیچ نیازی به اثبات ندارد و حقانیت مردم فلسطین اشکار است و کسی در خصوص آن شک و تردید ندارد، با وجود این تفاصیل باید پرسید برهان صلاحیت خود را از کجا به دست آورده است؟ باید روی چه کسی حساب کرد؟ خون شهداء یا پول های عربستان و امارات؟

همه سودانی ها بر رد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی متفق القول هستند و شبکه های اجتماعی مملو از واکنش های شدید سودانی ها در رد این دیدار بود، همچنین رهبران ارشد جریان "آزادی و تغییر" و حزب کمونیست سودان این دیدار را به شدت محکوم کردند و از دولت سودان خواستند که با اعلام بی خبری از این دیدار و اتخاذ موضعی صریح و واضح از تکرار این دیدارها جلوگیری کند.

در پایان باید به برهان بگوییم که به غیر از تو و مصر و اردن و کشور جنوب سودان همه کشورهایی که در این راه قدم گذاشتند و همه چیز خود را برای رضایت "عمو سام" تقدیم کردند اما"ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم"(قرآن مجید) این آیه شریف باید بنای ساخت سودان جدید باشد، سودانی که قدرت تصمیم گیری داشته باشد.

اسامه الشيخ

پربیننده ترین خبرها