برای اولین بار در پرتاب ماهواره ظفر محقق شد/ دستیابی ایران به ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه

برای اولین بار در پرتاب ماهواره ظفر محقق شد/ دستیابی ایران به ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 08:29

مرحله اول پرتاب ماهواره ظفر به فضا با ماهواره‌بر "سیمرغ" در حالی روز یکشنبه (20 بهمن ماه) با موفقیت انجام شد که در مرحله دوم، استارت موتورهای ماهواره بر انجام شد و 90 درصد مسیر را طی کرد اما برای قرار گرفتن ماهواره درمدار، ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در محل مورد نظر نرسید.

العالم ـ ایران ـ علمی

اما این بار پرتاب ماهواره ظفر دستاوردهایی برای دانشمندان فضایی کشورمان داشت که مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران با انتشار توییتی به این دستاوردها اشاره کرده است.

در توییت رییس سازمان فضایی ایران آمده است: ماهواره ظفر توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب شد. دست یابی به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه برای اولین بار در پرتاب‌های فضایی کشور (صورت گرفت). برای تثبیت این فناوری نیاز به تکرار داریم. از پا نمی‌نشینیم و از همین فردا کار را آغاز می کنیم.

به رغم رسیدن ماهواره ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری اما برای قرار گرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت 7 هزار و ۴۰۰ کیلومتری برسد که ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید.

گفته می شود که با برتاب ماهواره ظفر، دانشمندان فضایی کشور موفق شدند به 90 درصد اهداف تحقیقاتی خود دست یابند که با مطالعات داده های دریافتی، کارها برای دستیابی به صد درصد اهداف جهت قرار دادن ماهواره در مدار مورد نظر تسهیل خواهد شد.

پیش از این نیز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی خاطرنشان کرده بود، ماهواره‌بر #سیمرغ⁩ نتوانست به سرعت کافی برای قرار دادن ⁧#ماهواره_ظفر⁩ در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین برسد. بالاخره در حوزه‌های ماهواره‌بر و ماهواره تحریم هستیم و کسی دانش و فناوری به ما نمی‌دهد. تسلیم نشدیم و روی پای خودمان ایستادیم. ماهواره ظفر۲، ناهید و... به زودی!

پربیننده ترین خبرها