دیدار مسوول سیاست خارجی اروپا با وزیر خارجه عربستان در مونیخ

دیدار مسوول سیاست خارجی اروپا با وزیر خارجه عربستان در مونیخ
شنبه 26 بهمن 1398 - 19:42

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با یکدیگر دیدار و تحولات منطقه خاورمیانه را بررسی کردند.

العالم ـ اروپا

پنجاه‌ و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز (جمعه ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور مقام‌های بلندپایه از جمله رهبران ۳۵ کشور آغاز شد و تا فردا (یکشنبه) ادامه دارد.
«جوسپ بورل» روز شنبه (۲۶ بهمن‌ماه) با وزیر خارجه عربستان دیدار کرده است، در حساب توئیتری خود نوشت: در این دیدار درباره اوضاع خاورمیانه و خلیج فارس با «فیصل بن فرحان آل سعود» گفت‌وگو کردم.
وی افزود: ما توافق کردیم به جای تقابل، رویکرد گفت‌وگو و مذاکره را در پیش بگیریم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق توسعه روابط دوجانبه، نشست گروه ۲۰ به ریاست عربستان دستمایه پیشرفت شود.
بورل دو هفته پیش هم با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان دیدار و درباره تحولات خاورمیانه گفت‌وگو کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در توئیت دیگری اعلام کرد که در حاشیه این کنفرانس، با وزیر امور خارجه کویت نیز دیدار و درباره مسائل خاورمیانه و منطقه‌، گفت‌وگو کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، جزئیات بیشتری درباره این دیدارها منتشر نشده، اما اوضاع خاورمیانه پس از به شهادت رسیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش توسط ارتش آمریکا و رونمایی رئیس جمهوری این کشور از طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، ملتهب شده است.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد روز جمعه (۱۳ دیماه جاری) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.
نیروهای مسلح ایران در عملیات انتقام از ارتش تروریستی آمریکا، ده‌ها موشکی را به سوی پایگاه هوایی عین الاسد در نزدیکی بغداد و پایگاهی دیگر در اربیل شلیک کردند که بر اساس آمار منتشر شده ۱۰۰ سرباز آمریکایی آسیب مغزی دیده‌اند.
رئیس جمهوری آمریکا کمتر از یک ماه بعد (۸ بهمن)، به رغم مخالفت جامعه جهانی همراه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.
شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده و بیشتر دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا بر لزوم از سرگیری مذاکرات روند صلح خاورمیانه تأکید کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها