چرا عربستان خواهان کاهش تنش در منطقه نیست؟

چرا عربستان خواهان کاهش تنش در منطقه نیست؟
شنبه 26 بهمن 1398 - 20:22

العالم - عربستان سعودی

خبر:

وزیر خارجه ایران در کنفرانس مونیخ تاکید کرد: همسایه های ما وبویژه عربستان خواهان کاهش تنش در منطقه نیستند.

تحلیل:

- تاملی در کلام ظریف که از 4 کشور کویت،عمان،قطر وعراق نام برد و آنها را کشورهایی معرفی کرد که از طرح "صلح هرمز"استقبال کرده اند دو نکته را روشن میکند اول آنکه دیگرانی چون بحرین و امارات در کنار عربستان بشکلی تمام قد و بمنظور تشدید اوضاع در منطقه ایستاده اند و دوم اینکه طرح امنیتی صلح هرمز علی رغم موافقت 4 کشور درسایه کارشکنیهای سه کشور مذکور و بویژه سعودی به نتیجه نرسیده است.

- دیگر نکته ای که از کلام ظریف میتوان دریافت داشت همراهی سخت سه کشور مذکور با امریکاست. ظریف تاکید میکند تلاشهای اخیر فرانسه و ژاپن برای انجام گفتگو از آن جهت به نتیجه نرسید که ترامپ ایران را در آستانه فروپاشی میدید. مفهوم این کلام آن است که با همین استدلال خام، سعودی و یاران منطقه ایش بزعم خود فروپاشی ایران را عن قریب تصور کرده و لذا اصرار بر گریز از ایجاد رابطه با ایران و در عین حال تشدید اوضاع برضد ایران دارند.

- سعودی با همین استدلال اگرچه گامهایی را درجهت بهبود روابط با قطر برداشت اما آن را تا نهایت پیش نبرد. بنظر واضح ترین دلیل این مساله افزایش امیدواری حکومت سلمانی به پروژه فروپاشی ایران از یکسو و ناراحتی از روابط مستحکم دو کشور ایران و قطر از دیگر سو بوده است.

- حالا انتظار فروپاشی ایران از سوی ترامپ عمری یک سال و نیمه پیدا کرده است و البته این آرزو برای حکومت سلمانی هم سن آن رویا پردازی ترامپی شده است. این در حالی است که معظم کشورهای منطقه بهیچ وجه به چالش کشیدن ایران را به صلاح خود و دیگر کشورهای منطقه نمیدانند. امروز وزیر خارجه عمان که از قضا سفرها و دیدارهای مکررش با مقامات ایرانی سوالات وتحلیلهای مختلفی را موجب شده است رسما اعلام کرد: اگر ایران که کشور بزرگی است را به چالش بکشیم هرگز به نفع ما نخواهد بود.این اعتراف در واقع موضع رسمی اغلب کشورهای منطقه است که عموما و بنا به مصالح خاص خود از بیان آن بشکلی رسمی سرباز میزنند اما در عمل بشکلی صددرصدی به آن وفادارند.

پربیننده ترین خبرها