بن سلمان به شدت نیازمند 'کسب کرامت' است

بن سلمان به شدت نیازمند 'کسب کرامت' است
شنبه 26 بهمن 1398 - 23:22

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که "سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش نیستند، چراکه پایین آمدن تنش را با کارزار فشار حداکثری آمریکا در تضاد می‌بینند". فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان نیز در پاسخ همان مقوله عربستانی امریکایی اسراییلی معروف را تکرار کرد که "تهران باید ابتدا قبل از هر مذاکراتی رفتار خود را تغییر دهد". مقصود از این سخن آن است که ایران باید در برابر امریکا و رژیم اشغالگر سر خم کند.

العالم ـ عربستان سعودی

بر کسی پوشیده نیست که ایران همچنان دست صلح به سمت همسایگان خود در خلیج فارس دراز می کند تا منطقه را از فجایع جنگ مصون نگه دارد، فجایعی که فقط به نفع کارخانه های سلاح امریکا و نیز به نفع رژیم اشغالگر است که موجودیت و ماندگاری خود را در گرو جنگ و ضعف و ویرانی کشورهای عربی و اسلامی می داند.

مسئولان عربستانی بارها اعلام کردند که نمی خواهند دست خود را به سمت ایران دراز کنند و برای این موضع خود بهانه ها و توجیه هایی مطرح کرده اند که در واقع تکرار بهانه های امریکایی اسراییلی است؛ از "توهم" تهدید ایران برای منطقه و کشورهای منطقه سخن گفتند در حالی که در واقعیت هیچ کشوری مانند ایران در معرض تهدید و محاصره اقتصادی از سوی امریکا و متحدانش و در راس آنها عربستان قرار نگرفته است.

طرز فکر بیخردانه سران عربستان و امارات است که سبب می شود چنین مواضعی در مخالفت با صلح و ثبات درمنطقه اتخاذ کنند؛ در واقع این کشورها نمی توانند تصمیمی بگیرند هرچند که وانمود می کنند تصمیم گیرنده هستند. تصمیمات در این کشورها و شیخ نشین ها از سوی امریکا اتخاذ می شود و این "سران" فقط باید فرمانبرداری کنند.

در موضعی کم سابقه، کنگره آمریکا با اکثریت آرا، با سلب صلاحیت از ترامپ رئیس جمهور این کشور برای اعلام جنگ احمقانه به سبب فاجعه هایی که برای سربازان و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه به دنبال خواهد داشت، موافقت کرد.

این درحالیست که می بینیم سعودی ها و اماراتی ها به شکل کورکورانه سیاست های بیخردانه و فاجعه بار را علیه ایران در پیش گرفته اند، بدون اینکه هیچ توجیهی برای موضع غیرمسئولانه خود که به ضرر منافع ملت هایشان وملت های منطقه است، داشته باشند واین مساله تاکیدی است بر آنچه قبلا گفته بودیم و آن اینکه آن ها خود تصمیم گیرنده نیستند ودیگران به جای آن ها تصمیم می گیرند.

ادامه جنگ ویران گر و فاجعه بار علیه یمن و تایید کورکورانه معامله قرن و مخالفت با کشورهای عربی که با صهیونیسم و سلطه جویی آمریکا و ایجاد ویرانی در منطقه از طریق گروه های تکفیری و وهابی، و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خصومت با همه جنبش های آزادیخواه عربی و محور مقاومت وخصومت با ایران، همه این ها مواضعی است که به نفع ملت های منطقه نخواهد بود، اما جزو اصول سیاست های عربستان و امارات به شمار می رود.

این سیاست ها در واشنگتن و تل آویو نوشته و ترسیم شده است و رهبران سعودی و امارات،راهی جز اجرای کورکورانه این سیاست ها ندارند.

شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، درحالیکه حامل پاسخ ایران به نامه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق (عبدالمهدی برای میانجی گری میان ایران و عربستان تلاش می کرد) و مهمان این کشور بود، بزدلانه از طرف نیروهای اشغالگر آمریکایی هدف قرار گرفت، جان خود را به منظور برقراری صلح در منطقه فدا کرد.

اما بیچاره رهبران سعودی!! شادی آن ها از این جنایت تروریستی و بزدلانه بیشتر از شادی نتانیاهو بود.آن هم برای ترور مردی که می خواست آن ها آزاده زندگی کنند.اما مسئولان سعودی و درصدر آن ها بن سلمان، به بردگی و تسلیم شدن روی آوردند، درحالیکه بیشترین نیاز را به "کسب کرامت" قبل از از دست رفتن فرصت دارند.

سعید محمد

پربیننده ترین خبرها