پیام حمله ترکیه به شرق ادلب

پیام حمله ترکیه به شرق ادلب
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 19:16

خبر:

نیروهای موسوم به ارتش میهنی سوریه و بخش هایی از ارتش ترکیه امروز (پنجشنبه) به منطقه" نیراب" حمله کردند که البته توفیقی حاصل نکردند.

تحلیل:

-پاسخ به اینکه ایا حملات ترک ها وگروه های مسلح دست نشانده انها به مناطق ازاد شده در طول یکماه اخیر در سوریه ادامه پیدا می کند یا نه را می توان مثبت دانست. اردوغان چند روز پیش اعلام کرده بود چنانکه ارتش سوریه از مناطق ازاد شده درحلب و ادلب عقب ننشیند این مناطق را مورد حمله قرار خواهد داد، مساله ای که نقطه شروع ان با حمله به "نیراب" اغازشد.
-اما اینکه ایا این وعده اردوغان چقدر محکم و ادامه دار باشد را می توان محل تردید دانست. ترک ها درحالی که به لحاظ قانونی هیچ مستمسکی برای استمرار اشغال سوریه ندارند و درعین حال و در شرایط جدید به دلیل نادیده گرفتن توافقات سوچی و استانه در موضع اتهام قرار گرفته اند می کوشند تا با تهدید، اب رفته ازجوی را مجددا بازگردانند. در چنین شرایطی اعلام رسمی نظام سوریه مبنی بر اینکه اصرار دارد ادلب را به اغوش سوریه بازگرداند کار را بر ترک ها سخت تر از هرزمان کرده است.
-در حالی که اردوغان تا پایان ماه جاری به ارتش سوریه مهلت داده بود تا از مناطق ازاد شده عقب نشینی کنند اما اغاز عملیات در "نیراب" نشان داد اردوغان از گفته خود مبنی بر مهلت دادن به سوری ها پشیمان شده و گذر زمان را به شدت به ضرر خود تلقی کرده است و لذاست که پیش از سرامدن مهلت به انجام عملیات مبادرت کرد.
-اردوغان با عملیات امروز در واقع بر حمایت خود از گروه های معارض نظام سوری و مورد حمایت ترکیه تاکید مجدد کرد و به انها پیام اعلام حمایت داد تا روحیه از دست رفته انان را بازسازی کند.
-مسائل سیاسی داخلی ترکیه و سربراوردن رقبای جدید در مقابل اردوغان او را مصمم تر از هر زمان کرده است تا برای افکار عمومی داخلی دستاوردی از جنس سیاست خارجی دست و پا کند و لذاست که به زعم خود نمی خواهد به هیچ وجه پرونده سوریه را ببندد.
-بناست در ابتدای ماه اینده میلادی اجلاس مشترک روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی موضوع سوریه در تهران تشکیل شود ترک ها ضمن دست دست کردن در پاسخگویی در خصوص حضورشان در این اجلاس می کوشند تا درخلال مدت باقیمانده تصرفات سرزمینی خود را در سوریه افزایش دهند و با دستانی پر در این اجلاس شرکت کنند.
-ترکیه با اقدام به عملیات در نیراب نه تنها به روسیه و سوریه این پیام را می دهد که عزمش برای استمرار سیاست هایش در سوریه جدی است بلکه نهایت سعی خود را متوجه درگیر کردن "ناتو" در مساله ادلب کرده است، امری که به نظر می رسد همچون گذشته برای او دستاوردی نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها