کاهش مشارکت مردمی در انتخابات مجلس ارزیابی!

کاهش مشارکت مردمی در انتخابات مجلس ارزیابی!
شنبه 3 اسفند 1398 - 21:14

العالم - ایران/ سیاسی

خبر:

درحالی که هنوز نتیجه قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران به قطعیت اعلام نشده است شواهد نشان میدهد مشارکت دراین انتخابات نیازمند واکاوی ویژه است.

تحلیل:

- واقعیت آن است که رفتار مردم درمقوله ای مانند انتخابات عمدتا حاوی پیامهایی است که توجه به آن میتواند در آینده یک کشور راهگشا باشد. درحقیقت نوع برخورد مردم با ابزارهای اعمال دمکراسی در نوع خود میتواند نقاط آسیب احتمالی و در عین حال نقاط قوت سیاست سازی و اجرای سیاسی را نشان دهد. بر این مبنا صرف حضور مردم در پای صندوقهای رای در ایران بخودی خود نشانگر علاقمندی مردم وحساسیتهایشان به دموکراسی از یکسو و آینده مملکت ازدیگر سو است.

- پیامهای دریافتی از رفتارهای دمکراتیک مردم را تنها در یک قالب از قوالب دموکراسی نمیتوان با دقت دریافت داشت بلکه فهم میزان علاقمندی مردم به یک نظام را بایستی در مجموعه ای از رفتارها به ارزیابی نشست.بر این مبنا منصفانه آن است که رفتار شناسی مردم ایران را در بازه زمانی 50 روز اخیر به قضاوت نشست و سرجمع حضور 50 میلیونی ایشان در تشییع سردار سلیمانی،حضور میلیونی در راهپیمایی 22 بهمن و بالاخره حضور موثر در انتخابات روز جمعه را بایستی در یک" پکیج مفهومی "قرائت کرد.

- حاصل این قضاوت آنکه در سایه دو رویداد اول میشود بقطع حکم کرد که ملت ایران در مقابل اقتدار ملی خود کاملا مصمم هستند و آن را با هیچ چیز قابل معامله و معاوضه نمیدانند. با رویکردشان به مساله انتخابات این پیام را برای مسئولین مخابره میکنند که از سویی بایستی کارآمد تر از پیش در میدان عمل حاضر شوند و از دیگر سو منافع ملی را بر نگاههایی که بعضا آبشخور سیاسی و بخشی نگری دارند مرجح بدارند و بالاخره همه اینها یعنی آنکه انتظارات مردم از مسئولان مملکتی بسیار بالاتر و فراتر از عملکرد کنونی ایشان است.

- یادمان باشد که در سال گذشته و در 22 بهمن بولتون مشاور امنیتی سابق کاخ سفید وعده کرده بود بزعم خود در ایران جشن پیروزی برگزار میکند و همینطور بیاد داشته باشیم که امسال و در شب انتخابات ماشین تحریم امریکا تعدادی ازا عضای شورای نگهبان قانون اساسی را در لیست تحریمهای امریکایی قرار داد و در روز انتخابات ایران را در لیست سیاه "اف ای تی اف"جای دادند. همه اینها یعنی ناکامی امریکا در تحریم انتخابات از یکسو و عصبانیت کاخ سفید از مشارکت مردم در انتخابات از دیگر سو.

پربیننده ترین خبرها