امیر قطر و شاه اردن بر حمایت از مسئله فلسطین تاکید کردند

امیر قطر و شاه اردن بر حمایت از مسئله فلسطین تاکید کردند
دوشنبه 5 اسفند 1398 - 11:17

امیر قطر و شاه اردن در دیدار با یکدیگر در امان علاوه بر توافق برای تحکیم روابط دوجانبه بر حمایت از مسئله فلسطین فارغ از فشارها برای نابودی آن تاکید کردند.

العالم - اردن

قطر و اردن توافق کردند که کمیته عالی را برای تقویت همکاری‌های مشترک بویژه در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها و آموزش عالی فعال کنند.

این توافق در حین سفر روز یکشنبه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به اردن و دیدار وی با «عبدالله دوم» شاه این کشور حاصل شد که در آن این دو رهبر بر تقویت و توسعه روابط دو جانبه تأکید کردند.

دو طرف توافق کردند به تبادل تجربیات با یکدیگر و آموزش‌ها در آماده سازی قطر برای برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر بپردازند.

امیر قطر دستور فراهم شدن ۱۰ هزار فرصت شغلی برای شهروندان اردنی را داده و این علاوه بر ۱۰ هزار شغلی است که پیش از این دوحه برای اردنی‌ها ایجاد کرده است. قطر همچنین موافقت کرده است که ۳۰ میلیون دلار به صندوق بازنشستگی نظامی اردن کمک مالی کند.

از مهم ترین موضوعات مطرح در گفت‌وگوی میان شاه اردن و امیر قطر مسئله فلسطین بود که در آن هر دو بر حمایت از ملت فلسطین و راه حل تشکیل دو کشور مستقل تاکید کردند.

شاه اردن و امیر قطر نسبت به روابط برادرانه میان دو کشور و تمایل به ارتفای آن در سطوح مختلف به خصوص اقتصادی احساس افتخار کردند.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، سفر امیر قطر به اردن از اهمیت خاصی برخوردار است به خصوص که در پی نزدیکی گسترده در روابط میان دو کشور و عبور از پیامدهای بحران خلیج (فارس) صورت گرفته است.

تصمیم امیر قطر برای سفر به اردن با استقبال رسمی و مردمی گسترده اردنی‌ها همراه بود. دفتر پادشاهی اردن هم به محض رسیدن امیر قطر او را مهمان بزرگ کشورش خطاب کرد.
مطبوعات و پایگاه‌های خبری اردن هم طی روزهای گذشته با انتشار اخبار و مقالات از این سفر استقبال کرده و بر عمق روابط اردن و قطر تاکید کردند.

از سوی دیگر «فیصل الفایز» رئیس مجلس اعیان اردن سیاست خارجی کشورش را بر پایه توازن توصیف کرد.

الفایز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که اردن روابط متعادلی با طرفین درگیر در بحران خلیج (فارس) برقرار کرده است و از طرح کویت برای رفع شکاف میان کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) استقبال می‌کند.

او چالش‌های پیش روی جهان عرب را بزرگ خواند و گفت: «مشکلاتی در منطقه وجود دارد و باید یک موضع عربی یکپارچه برای حل این مشکلات ایجاد شود».

«امجد العضایله» وزیر مشاور در امور رسانه اردن هم با بیان اینکه روابط میان قطر و اردن به حالت عادی بازگشته است،، گفت: «دو کشور در سطوح سیاسی و اقتصادی با یکدیگر هماهنگی دارند».

العضایله افزود: «اردن درصدد تقویت سرمایه گذاری‌های قطر در اردن و ایجاد فرصت‌های شغلی برای اردنی‌هاست».

«جابر الحرمی» نویسنده و روزنامه‌نگار قطری هم گفت:« با وجود اینکه روابط دوجانبه میان قطر و اردن از آغاز محاصره قطر با بحران سپری شده بود، اما این دو کشور عقلانیت را در مدیریت این روابط حفظ کردند».

وی افزود: «اردن در پرونده فلسطین تحت فشار کشورهای عربی و همچنین آمریکا قرار دار، اما حالا اردن و قطر بر لزوم حل مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه‌های بین المللی تاکید کردند و قیمومیت بر مقدسات در قدس را حق خاندان هاشمی اردن برشمردند».

الجزیره آورده است: با شروع محاصره قطر توسط عربستان و چند کشور خلیج فارس این کشورها اردن را هم برای قطع رابطه با قطر تحت فشار قرار دادند، اما با مخالفت قاطع اردنی‌ها روبرو شد که تنها به اقداماتی موقتی و خفیف در این خصوص بسنده کرده، کانال‌های ارتباط میان دو کشور را باز نگاه داشتند و به دنبال آن قطر و اردن به تبادل سفرا پرداختند.

در ژوئن ۲۰۱۷ بود که دولت اردن به دنبال بحران ایجاد شده در روابط میان مصر، عربستان، امارات و بحرین با دوحه تصمیم گرفت سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش داده و مجوز دفتر شبکه الجزیره در امان را لغو کند؛ اما پس از گذشت دو سال روابط اردن و قطر به صورت بی‌سابقه و با قدرت از سر گرفته شد به گونه‌ای که با عصبانیت سعودی‌ها همراه بوده است.

الجزیره در پایان این گزارش آورده است: «بی تردید سفر امیر قطر حامل پیام مهمی است و صفحه جدیدی از روابط محکم میان دوحه و امان را رقم می‌زند».

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شامگاه یکشنبه در سفری رسمی دو روزه وارد امان پایتخت اردن شد و عبدالله دوم شاه اردن از او در فرودگاه بین المللی الملکه علیاء استقبال کرد».

بر اساس این گزارش مراسم رسمی استقبال از امیر قطر با شلیک ۲۱ گلوله توپ به افتخار میزبان و پخش سرود صلح ملی قطر و پادشاهی اردن برگزار شد.

امیر قطر قرار است با شاه اردن دیدار و درباره روابط برادرانه میان دو کشور و تحولات اوضاع در منطقه گفت وگو کند.

هیئتی بلندپایه از مقامات قطر مرکب از معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه، وزیر دارایی، رئیس سازمان امنیت کشور، معاون رئیس دفتر امیری، رئیس سازمان مطالعات و تحقیقات دفتر امیری، رئیس امور منطقه ای سازمان سرمایه‌گذاری قطر، رئیس کمیته همکاری بین‌المللی نظامی در وزارت دفاع و رئیس اداره امور عربی وزارت خارجه قطر در این سفر امیر قطر را همراهی می‌کنند.

این دومین سفر تمیم بن حمد آل ثانی به اردن است. او برای نخستین بار در مارس سال ۲۰۱۴ میلادی در مقام امیری قطر به امان سفر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها