نظرکده؛

چالش های پیش روی علاوی در اخذ رای اعتماد از پارلمان چیست؟

چالش های پیش روی علاوی در اخذ رای اعتماد از پارلمان چیست؟
جمعه 9 اسفند 1398 - 19:01

پارلمان عراق با اعلان به حد نصاب نرسیدن جلسه پنج شنبه، رای گیری درخصوص اعضای دولت علاوی را به شنبه موکول کرد.

العالم-نظرکده

انتظار می رفت که کابینه علاوی روز پنج شنبه از پارلمان رای اعتماد بگیرد، و علاوی نیز نسبت به این مسئله خوش بین بود چرا که ترکیب کابینه به دور از "سهم خواهی " ها چیده شده بود و طبق دیدگاه ناظران گروه های کردی و سنی با عدم حضور در نشست پارلمان از برگزاری نشست جلوگیری کردند، و این در حالی است که کابینه پیشنهادی از حمایت و تایید گروههای دیگر برخوردار بود.

به اعتقاد تحلیلگران، درگیری ها و جهت گیری های سیاسی در عراق مانع از برگزاری نشست پارلمان جهت اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی شد.

در واقع رویکردهای قومیتی در میان کردها ، اهل سنت و بالاخره برخی از اطیاف باقیمانده از شیعه مانع از آن شد که جلسه پارلمان جهت یکسره کردن کار دولت کاری از پیش ببرد و به روز شنبه-فردا موکول شد.

تحلیلگران همچنان ادعان دارند که همه از مشارکت در دولت علاوی که در آینده پروژه اخراج اشغالگران آمریکا از عراق را اجرایی خواهد کرد، واهمه دارند، چرا که در پی اجرایی شدن این طرح همه گروههای عراقی زیر فشارهای شدید آمریکا قرار خواهد گرفت.

در عین حال تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی بحران کنونی در عراق مشکلاتی است که سهم خواهی های سیاسی حزبی و اعمال شرط و شروط ها از سوی عده ای ایجاد کرده و این کشور را به فساد سیاسی و اداری و نقض حاکمیت دچار کرده است.

درواقع معرفی نامزدهای مستقل و شخصیت های تکنوکرات در قالب کابینه پیشنهادی علاوی برای وی مشکل آفرین شده است چرا که خشم عده ای سیاستمداران را برانگیخته است و در نتیجه این سیاستمداران را بر آن داشته که تمام تلاش خود را برای تشکیل نشدن نشست پارلمان و عدم اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی به کار ببندند، برخی از مقامت عراقی به علاوی پیشنهاد یم کنند که در این خصوص با واقع نگری عمل کند و قدری انعطاف از خود نشان دهد.

در همین راستا، ناظران و تحلیلگران عراقی تاکید دارند گروه هایی که با هدف عدم برگزاری نشست پارلمان در نشست دیروز مشارکت نکردند با ارسال پیام هایی به علاوی به شرح شرط و شروط و سهم خواهی های خود در کابینه جدید پرداختند و هر کدام از گروههای کردی، اهل تسنن و برخی گروههای شیعی خواستار دیکته کردن اسامی پیشنهادی خود به عنوان اعضای کابینه جدید عراق هستند.

ناظران همچنان معتقدند که ترامپ با کمک مایک پمپئو وزیر خارجه، در حال استفاده از کردها به عنوان ابزاری جهت اعمال فشار به دولت مرکزی عراق است و در همین راستا درمیابیم که کردها در حال اعمال فشار به دولت مرکزی هستند و می خواهند اینطور القا کنند که تنها گروه های شیعه خواستار خروج آمریکا از عراق هستند.

نظر شما چیست؟

-آیا به تعویق افتادن نشست پارلمان جهت اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی، برای وی شکست محسوب می شود؟

-گروههایی هستند که به دنبال سهم خواهی در کابینه هستند، آیا علاوی ناچار به پاسخگویی به مطالبات آنهاست؟

- درسایه اعمال فشارهای آمریکا سرانجام تصمیم خروج اشغالگران آمریکایی از عراق چه خواهد بود؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها