در دیدار عضو ارشد جنبش فتح فلسطین و لاوروف چه گذشت؟

در دیدار عضو ارشد جنبش فتح فلسطین و لاوروف چه گذشت؟
شنبه 10 اسفند 1398 - 21:41

سفیر فلسطین در روسیه اعلام کرد در دیدار عضو کمیته مرکزی فتح و وزیر خارجه روسیه درباره آشتی فلسطینی، طرح موسوم به «معامله قرن» و مسائل دیگری بحث و تبادل‌نظر شد.

العالم - فلسطین اشغالی

«عبدالحفیظ نوفل» سفیر فلسطین در روسیه جزئیات نشست میان «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی فتح و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره آشتی فلسطینی و «معامله قرن» را تشریح کرد.

وی به رادیو «صوت فلسطین» گفت، در این نشست (که هشتم اسفند برگزار شد) درباره موضوع میزبانی روسیه از کنفرانس یا دیداری با حضور گروه‌های فلسطینی در مسکو بحث و تبادل‌نظر شد.

نوفل ادامه داد: هیأتی از سران حماس فردا به مسکو خواهند آمد و این فرصتی برای روسیه است تا پرونده‌ها را بررسی و تا حد امکان از گفت‌وگوی همیشگی و بی‌فایده دوری کند .

سفیر فلسطین تصریح کرد، حسین الشیخ در این نشست بر اهمیت دیدار میان فتح و حماس در غزه تأکید کرده و افزوده است: خواهان تلاش روسیه در این موضوع هستیم خصوصا آنکه نشستی با حضور حماس و جهاد اسلامی در رام‌الله به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برگزار شد.

نوفل در ادامه گفت، در دیدار لاروف و الشیخ درباره آنچه برای آشتی می‌توان انجام داد، رایزنی شد؛ خصوصا آنکه سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» با معامله قرن مخالف است و اگر بر سر راهکارهای مناسب برای آشتی توافق شد دروازه‌ای واقعی در این زمینه باز خواهد شد.

وی این نشست را موفق خواند و گفت: بحث‌ها به صورت کلی بر سر مسأله فلسطین، طرح آمریکا، پیامدهای موضع بین‌المللی و خروج از مشروعیت بین‌الملل بود. موضع فلسطین در این نشست واضح بود. سران و ملت فلسطین طرح آمریکا را نخواهند پذیرفت. امید است که موضع و دیدگاه روسیه نیز در این موضوع واضح باشد.

نوفل ادامه داد، در این نشست بر اهمیت کمیته چهارجانبه شامل روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل تأکید و اعلام شد، طرف فلسطینی مخالفتی با نظارت این کمیته بر روند مذاکرات صلح ندارد.

وی در پایان تأکید کرد که فلسطین در انتظار نقش احتمالی روسیه در این عملیات است خصوصا آنکه طرح آمریکا خروج از اجماع بین‌المللی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها