آیا اردوغان اشتباه صدام را تکرار خواهد کرد؟

آیا اردوغان اشتباه صدام را تکرار خواهد کرد؟
شنبه 10 اسفند 1398 - 22:06

کارشناسان مسائل سوریه معتقدند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سوریه گرفتار شده و دریافتند که همانطور که آمریکا از آنکارا در جنگ علیه سوریه حمایت نکرد، روسیه نیز از ترکیه در این جنگ حمایت نمی کند.

العالمسوریه

اردوغان وقتی به این نتیجه رسید که حدود چهل نفر از نیروهایش را در ادلب از دست داد اما با سکوت آمریکا و روسیه نسبت به آن مواجه شد. حتی در ناتو نه فقط دوستی نیافت که از آنکارا حمایت کند بلکه به وی به عنوان اشغالگری نگریسته می شود که باید از سوریه اخراج شود علاوه بر آنکه در داخل کشور با حمله شدید مخالفانش مواجه شده که وی را به خاطر ماجراجویی های خارجی اش سرزنش می کنند.

به همین دلیل و پس از کشته شدن دهها سرباز ترک، اردوغان دچار جنون شده و به جای تلاش برای حل بحران، تهدید کرده که مسئولین بلندپایه سوری را هدف قرار خواهد داد و از ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز خواست در سوریه وی را به حال خود بگذارد تا هر آنچه می خواهد انجام دهد.

اردوغان، دروغگویی را به جایی رساند که ادعا کرد ارتش ترکیه نه به درخواست بشار اسد رییس جمهور سوریه بلکه به درخواست ملت سوریه وارد این کشور شده و به همین دلیل فقط در صورت درخواست این ملت، از سوریه خارج خواهد شد.

همپیمانان غربی اردوغان در ناتو از وی در سوریه حمایت نکردند چرا که بر اساس ماده 5 اساسنامه ناتو، آنان وقتی از ترکیه دفاع خواهند کرد که در معرض حمله قرار گرفته باشد در حالی که این بار نه فقط ترکیه مورد حمله واقع نشده بلکه خودش متجاوز است و هزاران سرباز و مزدور را به سوریه اعزام کرده است به همین دلیل وقتی اردوغان در این زمینه با شکست مواجه شد کوشید با بازکردن مرزهای کشورش به طرف اروپا، آوارگان سوری را راهی این قاره کند و به اصطلاح اروپاییان را به چالش بکشد و با مشکل مواجه کند.

از سوی دیگر، سوریه بر حق خود در زمینه پاکسازی کامل اراضی اش از گروه های تکفیری و ارتش اشغالگر ترکیه تاکید کرد و روسیه نیز ضمن اعلام حمایت از موضع سوریه، تاکید کرد که پوتین حاضر به دیدار با اردوغان برای بررسی این موضوع نیست به این دلیل که ترکیه خود مسئول کشته شدن سربازانش در سوریه است.

این در حالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت: ترک ها می بایست گرای مواضع خود را به ارتش سوریه اطلاع می دادند تا نیروهای روس، ارتش سوریه را برای حفظ جان سربازان ترکیه در جریان آن قرار می دادند اما ترکیه گرای مواضع خود که پنجشنبه گذشته از سوی ارتش سوریه هدف واقع شد را به طرف روس تحویل نداده بود.

این موضوع نشان می دهد که سربازان ترکیه با گروههای تروریستی تکفیری همکاری داشتند در غیر این صورت ترکیه می بایست این گروهها را بر اساس توافقات مناطق کاهش تنش از مناطق تحت سیطره خود خارج می کرد.

امروز آخرین روز از مهلت تعیین شده از سوی اردوغان به ارتش سوریه برای عقب نشینی از ادلب است تا بتواند این منطقه را مجددا به پناهگاه گروه های تکفیری تبدیل کند، اما پس از پایان این مهلت، اردوغان دو راه بیشتر ندارد، اول، درگیری نظامی با ارتش سوریه و همپیمانانش به ویژه روسیه که در چنین صورتی، همانطور که آمریکا، صدام را در جنگ کویت گرفتار کرد، این بار اردوغان، در سوریه گرفتار خواهد شد.

دوم، که راهکاری منطقی و عقلانی است،اینکه اردوغان، توهم تولد مجدد امپراطوری عثمانی را کنار گذاشته و رابطه ای مبتنی بر تفاهم و احترام متقابل را با کشورهای منطقه برقرار کند که این راهکار به نفع تمام کشورها و ملتهای منطقه به ویژه ترکیه است.

پربیننده ترین خبرها