دروغ های بی پایان نتانیاهو

دروغ های بی پایان نتانیاهو
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 20:32

نتانیاهو، قبل از شروع مرحله سکوت انتخاباتی و ساعاتی قبل از آغاز رای گیری در سومین انتخابات اسرائیل طی یک سال، فعالیت علیه مخالفان سیاسی خود و حتی علیه متحدانش به رهبری نفتالی بینت رهبر حزب راست و وزیر جنگ خود را افزایش داد.

العالمتحلیل روز

به عنوان نمونه، وی علیرغم آگاهی از اینکه همه نظرسنجی های روزهای اخیر حاکی از آن است که فقط با تشکیل دولت واحد با کحول لفان (آبی – سفید) امکان دست یافتن بر نخست وزیری را دارد گفته با بنی گانتز دولتی تشکیل نخواهد داد. به ویژه پس ازاعلام آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" مبنی بر اینکه دولتی بدون بنیامین نتانیاهو تشکیل خواهد داد اما لیبرمان،نتوانست ازنتانیاهو که با اعلام پیوستن به فهرست مشترک عربی برای تشکیل دولتی با گانتس تیر خلاصی به راستگراها زده بود، خلاص شود .

ساکنان رژیم صهیونیستی می گویند نتانیاهو همانگونه که نفس می کشد، دروغ می گوید بنابراین همه گفته های علنی وی بر خلاف کارهای پنهانی اش است. بنابراین نتانیاهو که گفته یا او و دولت راستگرا یا انتخابات چهارم، درصدد ترساندن مردم اسرائیل و راستگراها است. این موضوع حتی بر اساس آخرین نظرسنجی ها به نظر غیرممکن می رسد به ویژه با پیشرفت فهرست مشترک عربی که نظرسنجی ها نشان می دهد.

به نظر می رسد سناریوها تا این لحظه به نفع نتانیاهو نیست زیرا میان تشکیل دولت با گانتز در نوسان است وبه احتمال زیاد شرایط گانتز این خواهد بود که در دو سال اول یا وی یا دولت معتدل ها و چپگراها با حمایت فهرست مشترک عربی و با مشارکت لیبرمن بر سر کار باشند.

در صورتی که نتانیاهو فعالیت سیاسی را کنار بگذارد، در17ماه آتی، به اتهام فساد محاکمه خواهد شد بنابراین بقیه سناریوها مانند بازگشت لیبرمن به جناح راست گراها یا به عنوان قدرت راستگراها برای تشکیل دولت با قطعی شدن 61 کرسی در انتخابات، غیر واقعی است و تنها سناریویی که باقی می ماند برگزاری چهارمین انتخابات است که نتانیاهو بدان اشاره کرده که البته کسی با آن موافق نیست.

این بهترین سناریو برای نتانیاهو است، به ویژه اگر همه در تشکیل دولت شکست بخورند نام وی به عنوان نخست وزیر باقی خواهد ماند و جایگاه وی در دادگاه ازیک مخالف یا رئیس مخالفان قدرتمندترخواهد بود ، اما در درون رژیم صهیونیستی و بین احزاب حتی احزاب راست گرا و الحرید صحبت از ضرورت اقدام برای عدم برگزاری چهارمین انتخابات است زیرا این انتخابات فقط به نفع نتانیاهو است .ایده تشکیل دولت از معتدل ها و چپ گراها و با حمایت فهرست مشترک عربی و با مشارکت لیبرمن علیرغم دشواری آن تنها گزینه برای خلاص شدن از این مرداب است.

اما به نظر می رسد نتانیاهو اگر نتواند موافقت 61 عضو پارلمان برای تشکیل دولت جدید را قبل از 17 مارس زمان قرائت کیفرخواست وی است، به دست آورد، طرح فرار را خواهد ریخت و این طرح را با تعیین یکی از وکلا در تیم خود که به مدیریت قراردادها با دادستانی اسرائیل معروف است، آغاز کرد و این گزینه ممکن است برای نتانیاهو آخرین و بی خطرترین گزینه باشد بدین ترتیب که وی در ازای لغو اتهامات خود، زندگی سیاسی را ترک می کند، اگرچه این مرد اعلام کرد که برای لغو اتهامات علیه وی معامله ای انجام نخواهد داد، اما این اظهارات به خوبی گفته های پیشین ما را ثابت می کند، گفته های وی با رفتارهای پنهانی اش در تناقض است بنابراین گزینه معامله و ترك زندگی سیاسی برای او بهتر و بی خطرتر است .

فارس الصرفندي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها