مسکو: انتشار اخبار تخلفات ایران در برابر تعهدات آژانس دسیسه است

مسکو: انتشار اخبار تخلفات ایران در برابر تعهدات آژانس دسیسه است
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 14:23

وزارت خارجه روسیه پیروی ایران از تعهدات خود در چارچوب آژانس بین المللی انرژِی هسته ای را گوشزد و بر دسیسه بودن انتشار اخبار تخلفات هسته ای تهران تاکید کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر یرماکوف، مدیر اداره منع گسترش سلاح های تسلیحاتی و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: ایران از تعهدات خود در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی پیروی می کند و نیازی به صحبت در مورد هیچگونه تخلفی نیست.

یرماکوف گفت:" در هر صورت، ایران تعهدات خود در چارچوب آژانس انرژی هسته ای بین المللی پیروی می کند و بنابراین لازم نیست در مورد هیچگونه تخلفی از طرف ایران صحبت شود. ایران به همکاری تنگاتنگ با آژانس بین المللی انرژی هسته ای علاقه مند است، این پایه و اساس تمام سیاست های ایران را تشکیل می دهد ".

وی تأکید کرد: "ممکن است گمانه زنی های مختلفی وجود داشته باشد، اما مسئله اصلی دقیقاً این است که ایران به تعهدات خود در برابر آژانس انرژی هسته ای کاملاً پایبند است".

اوایل سه شنبه ، رویترز با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که متن آن در دسترس خبرنگاران قرار گرفت، گزارش داد که ذخایر اورانیوم دارای غنای اندک ایران از یک تن فراتر رفته است. براساس این سند ، از تاریخ 19 فوریه ، ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران به 1020 کیلوگرم رسیده است. طبق توافق نامه پیشین ، این حد 202.8 کیلوگرم است.

به دنبال آن رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به عدم دریافت اطلاعات درخواستی از ایران انتقاد کرد.

رافائل گروسی با بیان اینكه ایران اطلاعات درخواستی این آژانس را ارائه نمی دهد، تأكید كرد كه این کشور در صورت عدم همکاری با سازمان، با بحران مواجه خواهد شد.

وی گفت: "ما از ایران اطلاعات خاص و دسترسی را درخواست کردیم، اما اطلاعات درخواستی را دریافت نکردیم ... ما اصرار داشتیم و علی رغم تمام تلاش ها نتوانستیم (اطلاعات ) را دریافت کنیم ، ... و این امر توانایی آژانس را برای انجام کار خود محدود می کند."

در واکنش به سخنان غیرمسوولانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، کاظم غریب آبادی، امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران افزود: متأسفانه یک بار دیگر، آمریکا و رژیم اسراییل در تلاش هستند تا روابط و همکاری های فعال و سازنده میان آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه ای خود، با اخلال مواجه نمایند.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به این که ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین المللی انرژی اتمی است که می خواهد به مطالب جعلی سرویس های جاسوسی اعتباربخشی کند، تصریح کرد: طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه تنها در مغایرت با اسناد تاسیسی آژانس و نظام راستی آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست ها ایجاد نمی کند.

پربیننده ترین خبرها