اسد: کشورهای عربی از ترس آمریکا مخفیانه روابطشان با سوریه را حفظ کردند/ گزینه نظامی در ادلب اولویت دارد

اسد: کشورهای عربی از ترس آمریکا مخفیانه روابطشان با سوریه را حفظ کردند/ گزینه نظامی در ادلب اولویت دارد
پنج‌شنبه 15 اسفند 1398 - 19:01

رئیس جمهوری سوریه ضمن انتقاد از مداخله نظامی ترکیه در سوریه، تأکید کرد که حمایت دوستان روسی و ایرانی نقشی اساسی در پایداری سوریه ایفا کرده است.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «روسیا 24»، از عملیات نظامی ارتش ترکیه در ادلب انتقاد کرد.

بشار اسد اظهار داشت، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نمی تواند به تُرک ها بگوید که چرا ارتش کشورش را برای جنگیدن به سوریه اعزام کرده و چرا سربازان ترکیه در سوریه می جنگند؛ زیرا این موضوع با منافع عالی ترکیه مرتبط نیست.

اسد با بیان اینکه نظام دمشق هیچ اقدام خصمانه ای علیه ترکیه انجام نداده است، افزود اردوغان باید به حمایت از تروریسم پایان دهد تا روابط میان دو کشور ایجاد شود.

وی هدف مشترک سوریه و روسیه را واداشتن ترکیه به توقف حمایت از تروریست ها و بازگرداندن آن به جایگاه طبیعی اش عنوان کرد و گفت: «از ملت ترکیه می پرسم ترک ها به چه دلیلی باید کشته شوند؟»

رئیس جمهوری سوریه، رویکرد اردوغان را رویکرد اخوانی توصیف کرد و اظهار داشت که اخوان المسلمین اخلاق سیاسی یا اجتماعی و یا دینی ندارد.

وی افزود، حمایت دوستان مان از ما، از جمله روسیه و ایران، نقشی اساسی در تحقق پایداری ارتش و مردم داشته است.

اسد همچنین اعلام کرد که بیشتر کشورهای عربی از ترس فشارهای مستمر آمریکا، روابط شان با سوریه را مخفیانه حفظ کرده اند.

وی در عین حال افزود، اروپایی ها به دلیل ماهیت روابطشان با واشنگتن، نمی توانند در روابطشان با سوریه تغییر ایجاد کنند.

رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت اروپایی ها افزون بر یک دهه است که مجری سیاست های آمریکا شده اند.

وی همچنین رویکرد اردوغان در باز کردن مرزهای ترکیه به روی آوارگان را نوعی باج خواهی از اروپا خواند.

رئیس جمهوری سوریه با اعلام اینکه از سال 2018 شرکت های عربی و غیر عربی به ایفای نقش در روند بازسازی سوریه ابراز تمایل کرده اند، متذکر شد که فشارهای آمریکا برخی از این شرکت ها را از سرمایه گذاری در پروژه بازسازی سوریه ترسانده است.

اسد افزود تروریست ها و آمریکایی ها مهمترین چاه های نفت در سوریه را اشغال کرده اند.

بشار اسد با تأکید بر اینکه گزینه نظامی در ادلب اولویت دارد، افزود که اردوغان به درخواست آمریکایی ها نیروهایش را به ادلب گسیل کرد؛ چرا که آمریکایی ها می دانند آزادسازی ادلب زمینه آزادسازی مناطق شرقی را تسهیل می کند.

وی تأکید کرد، عملیات مقاومت علیه اشغالگران در شرق فرات قطعا آغاز خواهد شد و وظیفه دولت سوریه است که از چنین عملیاتی حمایت کند.

بشار اسد در ادامه این مصاحبه گفت: «به همکاری با گروه های سیاسی کرد، که در مناطق شمالی کشور مستقر هستند، ادامه می دهیم ولی بخشی از آنها تابع آمریکایی ها هستند.»

وی اضافه کرد: «تا زمانی که کردها موضعشان را درقبال اشغالگری مشخص نکنند نمی توان در مذاکره با آنها به نتیجه ای دست یافت. زیرا در حال حاضر مشکل، تعامل با آمریکایی ها است که دزد و اشغالگرانی هستند که نفت سوریه را سرقت می کنند. گروه های کرد تاکنون حتی یک گلوله به سمت نیروهای ترکیه که وارد سوریه شده اند، شلیک نکرده اند؛ این درخواست آمریکا از آنها است.»

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها