آیا دستگیری های اخیر آخرین حلقه دستگیری‌ها در سعودی است؟

آیا دستگیری های اخیر آخرین حلقه دستگیری‌ها در سعودی است؟
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 20:26

خبر:

با گذشت یک هفته از دستگیری «احمد بن عبد العزیز» و «محمد بن نایف» و سکوت حکومت سعودی نسبت به آن، اخباری از دستگیری‌های مشابه میان شاهزادگان سعودی رسانه ای میشود آخرین مورد این دستگیری‌ها متوجه "محمد بن سعد" یکی دیگر ازاعضای " شورای بیعت" است.

تحلیل:

- در سیستم حکومتی عربستان شورای بیعت وظیفه تعیین تکلیف آینده مملکت پس از شاه متوفی را دارد. بر این اساس مهم ترین وظیفه این شورا تعیین یا به عبارت دقیق‌تر تصویب نظر شاه در خصوص ولایتعهدی بعد از اوست. دستگیری‌های اخیر که بیش از هر چیز شورای بیعت در عربستان را هدف قرارداده است بنظر می‌رسد نه تنها متوجه تحکیم اسباب سلطنت بن سلمان بجای پدر است بلکه نگاهی کلان تر به استوار کردن مساله پادشاهی در خاندان سلمان و فرزندان او دارد. بر این اساس می‌توان گفت بگیر و ببندهای اخیر ملک سلمان با این هدف غیر اعلانی صورت گرفته باشد که پادشاه در زمان حیات خود موقعیت "خالد بن سلمان" برادر کوچکتر محمد را نیز به عنوان جانشین ولیعهد کنونی مستحکم کند.

- در جریان ولایتعهدی بن سلمان تنها 31 نفر از 43 عضو شورای بیعت با ولیعهدی وی موافقت کردهاند و مابقی درلیست ناراضیان آن زمان و دشمنان بالفعل بن سلمان ارزیابی و تحت مراقبت قرارگرفته اند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت هیات حاکمه عربستان یکی پس از دیگری این جماعت را با تهدید و ارعاب یا دستگیری و حذف از سر راه بقدرت رسیدن بن سلمان و برادش حذف کند.

- اینکه چرا از 10 نفر اعضای هیات مخالف به دستگیری تنها تعدادی محدود از آنها در زمان فعلی بسنده شده است به این دلیل است که حکومت سلمانی با دستگیری دانه درشت‌های مخالفین حکومت بن سلمان امیدوار است که دیگران که در سطحی ضعیف‌تر از دستگیر شدگان کنونی هستند از این ماجرا درس عبرت بگیرند و به صف موافقان پادشاهی بن سلمان و ولیعهدی خالد بپیوندند.

- مفهوم همه اقدامات پادشاه سعودی در این شرایط آن است که سلمان برآن است تا آخرین تسویه ها را در مهم ترین رکن مداخله گر در تعیین سرنوشت آینده پس از خود صورت دهد تا فرزندانش در کمال آرامش دوران گذار از روزگار سلمانی به بن سلمانی و حتی پس از آن را طی کنند. نکته اساسی این است که بشرط توفیق، آیا بن سلمان در آینده به جانشینی خالد تن خواهد داد و یا مانند پدر، برادر را به قربانگاه فرزندانش خواهد فرستاد. آنچه تا این لحظه مشخص است اینکه یا دیگر شاهزادگان مدعی قدرت حاضر در هیات بیعت با این رفتار حکومت سرعقل آمده اند و یا آنکه بایستی همچنان منتظر تکمیل پروژه دستگیری‌ها باقی ماند.

پربیننده ترین خبرها